J
Som rubriken säger så skall jag sprutmåla träpanel/tak samt måla om gamla lackade trämöbler.

Kan jag använda vilken färg som helst i en högtrycksspruta?

Funderar ändå på en ny kompressor, några tips på bra prisvärd maskin?

Några andra tips innan kladdandet börjar?
 
J
Ingen alls??

:(
 
Hur har det gått?
 
Jag målade ett tak med en billackspruta och det lär jag aldrig göra om. Skall du måla så använd iaf. en riktig spruta avsedd för målarfärg och se till att ha en riktigt stor kompressor för min gick hela tiden och det var något jobbigt.

Det blev dessutom så ojämnt färgpålägg så jag fick strycka alltihop en gång med tensel efteråt så med facit i hand skulle jag bara använt penseln direkt så hade jag vart klar mycket snabbare och med mindra färgåtgång.
 
Vet ej om det är till någon hjälp eftersom jag inte har gjort det ännu men jag ska göra liknade arbete med min träpanelstak och har haft olika ideér på hur och pratat med olika "experter".

Mitt tillvägagångsätt blir enligt:
* Tvätta taket
Ska använda 3 lager lasyr (vit) så jag ska inte slippa 36 m2 panel (tack o lov).
* Ska använda någon slags målarspruta för att få "upp färgen"
* Direkt efter mig, ska min sambo gå och stryka ut färgen så fort jag har sprutat upp den.'

//Dontino
 
Dontino, gick det bra?
 
Jag lågtryckssprutade ett trätak för att få färg in i springorna. Det gick mycket snabbare än att pensla, men jag fick ha en pensel i andra handen för att korrigera. Färgen hade dock en tendens att sätta igen sprutan och rengöringen av den vattenlösliga färgen var inte helt enkel. Jag skall göra ett nytt försöka att lågtrycksspruta väggar inomhus, men risken med färgdimma gör att täckningen blir krångligare och jag har möbler kvar i rummen. Ingen stor vinst således. Igensättningen av lågtryckssprutan (Bosch) har också gjort att jag funderat på om annat än vanlig väggfärg skulle funka bättre till spayning. Färg som torkar på en timme på väggen torkar på ett par minuter i sprutan med all luft som blåses där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.