Är det en tidsbesparande/ekonomisk åtgärd att hyra en färgspruta till ett 60 kvm sommarhus som ska kläs med liggande panel.
Är jag rätt ute eller helt fel på de?

Någon som har erfarenhet.

Nicke
 
Ekonomiskt är det väl inte, beroende lite på hur du värderar din tid då förstås för snabbare lär det gå.
 
In eller utvändigt?
Invändigt:
Färdigmålad panel, det är väl smidigast. Antagligen dyrare, men tiden sparar du ju!
 
Näsya fråga på ämnet måste ju bli vilken typ av färg är bäst och kompatibel med en sprutmaskin.

Nicke
 
tänker du sopa upp panelen och sen sprutmåla?
en riktig högtrycksspruta klara i stort sett alla färger, men tro mig - det är INTE kul att rengöra den efter att man använt alkydfärg!!
du ska heller inte bara spruta på färgen, den ska arbetas in i träet med pensel.
så det går bra att först lägga på färgen med spruta, och sen gå efter med pensel och arbeta in den.
lite enklare, men ändå rätt bökigt... tycker jag.
 
Ahha, _bystrom_ kör också med högtryckspruta. Jo i bl a USA användes högtrycksprutan oftast till fasadmålning, och jag tycker man har en väldig snits på det där. Men precis som_bystrom_, är jag lite skeptisk till sprutmålning av träfasader, då färgen inte blir "arbetad in" i träet. Villor här hemma som kommer grundade/transportmålade från fabriken har fått ett tunnt lager grundfärg påsprutat. Nu vet jag inte om det var en högtryckspruta som emmanicke önskade hyra till sin stuga, eller en vanlig tryckluftspruta, som då också förser hela området med sprutdamm, och där allt som inte skall ha samma kulör, får täckas väl. Alltså inget att fundera över, när det går så mycket bättre med en anstrykare.
Får kanske också tillägga, att alla "trähus" man ser i andra sydligare länder inte alltid är i trä. utan ofta i skivor typ Minerit med trämönster, och dessa går mycket bra att sprutmåla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.