Jag förutspår att du kommer behöva pausa mer än du vill. Sprutan har bara 2-3 bar i arbetstryck så de 80 l/min den kräver kan man tycka borde täckas av kompressorns angivna 130 l/min. Men även om 130 inte vore en glädjesiffra så klarar inte kompressorn av att gå kontinuerligt för då överhettar den snabbt. Räkna därför med att få ut max hälften av volymen.
I praktiken kan du kanske måla varannan minut gissar jag.
Bortsätt från detta tror jag du kommer att bli besiken på den kompressorn i alla andra avseenden också, det blev iaf jag.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag förutspår att du kommer behöva pausa mer än du vill. Sprutan har bara 2-3 bar i arbetstryck så de 80 l/min den kräver kan man tycka borde täckas av kompressorns angivna 130 l/min. Men även om 130 inte vore en glädjesiffra så klarar inte kompressorn av att gå kontinuerligt för då överhettar den snabbt. Räkna därför med att få ut max hälften av volymen.
I praktiken kan du kanske måla varannan minut gissar jag.
Bortsätt från detta tror jag du kommer att bli besiken på den kompressorn i alla andra avseenden också, det blev iaf jag.
Aa okej, försökte hitta en billig utväg. Det får nog bli en större kompressor
 
Det är bara du som vet(?) vad du ska måla och hur länge du behöver kunna göra detta utan avbrott. Min erfarenhet av hvlp-sprutning är begränsad till ett fläktdrivet boschsystem så jag vet inte hur de erfarenheterna översätter till den spruta du siktar på så du får läsa nedan med det i åtanke.
När jag målat möbler, köksluckor och liknande har resultatet blivit bäst när jag målat mer eller mindre kontinuerligt. Att stoppa har ökat risken för färgblobbar och andra imperfektioner då färg får chansen att torka på munstycket osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.