Jag har Bacho luftvärme med tilluftsdon i taket. Donen är gjorda av plåt och då vi målat taken vita och fina undrar jag nu om man kan även kan sprutlackera donen. På skötselhänvisningarna står det att de endast får torkas med en fuktig trasa och inte doppas i vatten. Detta gör mig osäker på om jag kan måla eller sprutlackera donen. Någon som vet?
Å
 
Du får ta ditt sunda förnuft till hjälp, är donet i plåt så går det att måla med lämplig färg och metod. Är donet i plast så kan man säkert måla med en vattenbaserad färg. Innehåller donet rörliga delar eller något annat som slutar fungera om det kommer färg emellan så får man demontera och måla.

Sitter det tätningslister så går det att maskera eller demontera eller sätta dit nya.

Mina frånluftsdon var lite skitiga så jag satte de i diskmaskinen och nästan all färg försvann så det var bara att ta fram färgsprutan och nu är de bättre än nya.
På mina don satt en bit skumplast som gick att ta bort vid tvätt och lackering.

Prototypen
 
Måste bara kolla.. Du har väll tänkt att montera bort den innan målning!!

Så du inte får målar färgs lukt i hela huset.. :)

Kan ju vara lite jobbigt men en bloopers :)
 
Tack för ett bra svar! EN fråga bara till "prototypen" . . . var de donen som du diskade i maskinen, var de i plåt?
 
Jajamensan, galvad plåt och nästan plåtrena efter disken så jag sprutlackade med Care 2-komponent färg (köksluckefärg), blev väldigt fina.

Prototypen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.