Har problem med varmvattenberedaren...igen! Det är en Nibe Compact-CU: 100-300.
Den har haft samma "problem" förr, men nu är vet jag inte vad jag ska göra? Köpa ny kanske!
Säkerhetsventilen kan börja helt plötsligt läcka (spruta) vatten och knackar som bara den. Stänger av vattnet och provar vrida på igen men nu vill det inte sluta.
Har hjälpt förr och sen har det fungerat ett tag i månader! Rörmokaren bytte säkerhetsventil en gång och då fungerade den ett par år.
Kan/får man byta den själv? Hur i så fall?
Varför blir det så här, vad är felet?
Frågorna är många.
Är det dags för en ny varmvattenberedare eller ett nytt hus? 😅
Skickar en bild på ventilen.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Byt säkerhetsventilen och kontrollera termostaten ev. sänka temperaturen
 
Ventilen är på 10 bar och den öppnar. Har du högt tryck i kranarna? Även när du har spolat några sekunder? Har du egen brunn eller kommunalt?
 
Vi har inte fullt tryck i kranarna. Har skruvat ner i huvudkran.
Kommunalt vatten, har för mej problemen började efter vi blev anslutna till det kommunala nätet.
 
  • Gilla
Georgemartin3
  • Laddar…
M
Har du kollat vad det är för rekommenderat kallvatten-tryck?

Jag skulle gissa att problemet är att det blev högre tryck när ni fick kommunalt och att det därför blir övertryck när man har gjort ett större vattenuttag på varmvattnet.

Det är inte helt ovanlig att det kommer en skvätt ur säkerhetsventilen när man till och med bara har 3 bar på kallvattnet och tappar upp ett badkar.
 
Ok,
 
Jag skulle börja med att mäta trycket på inkommande vatten. Byta hela beredaren är bortkastade pengar.
 
Hur mäter man trycket på inkommande vatten? Är det nåt jag kan göra själv.
Vi har inte så varmt varmvatten, så när vi diskar tex använder vi bara varmvatten. Kan det vara felet?
 
M
Migueelo skrev:
Hur mäter man trycket på inkommande vatten? Är det nåt jag kan göra själv.
Vi har inte så varmt varmvatten, så när vi diskar tex använder vi bara varmvatten. Kan det vara felet?
Kommunen brukar väl sätta en manometer/tryckmätare på inkommande ledning tror jag. Annars är det svårt att mäta vad jag vet.

Nej - jag tror att hade du haft högre temperatur så hade det sprutat än mer vatten ur säkerhetsventilen.

Det är ju inte helt ovanligt att man har ett sju helsikes tryck på det kommunala vattnet om man t ex bor i början på deras vattenledning.

Men du hade strypt inkommande nu och då försvann problemet?
 
Ja, men nu hjälper inte det längre.
 
hsd
trycket ökar i beredaren ju varmare vattnet blir, efter beredaren sitter en blandningsventil som späder varmvattnet med kallvatten , vad har Du för temperatur i beredaren
 
M
Migueelo skrev:
Ja, men nu hjälper inte det längre.
Prova att sänka mer så länge det inte drabbar något annat i huset (dåligt tryck på övervåningen till exempel).

Har du ingen manometer så är det detta vi kan förhålla oss till.
 
Temp i beredaren är ca 62 grader.
Köpt en säkerhetsventil från Bauhaus på 9bar (hitta ingen på 10bar)
Är det nån idé och byta?
 
M
Migueelo skrev:
Temp i beredaren är ca 62 grader.
Köpt en säkerhetsventil från Bauhaus på 9bar (hitta ingen på 10bar)
Är det nån idé och byta?
Har du hittat någon manometer/tryckmätare för inkommande vatten?
Borde sitta på eller vid vattenmätaren.

Gissningsvis får du samma problem med en ny säkerhetsventil, för nuvarande sluter väl tätt när vattnet börjar ta slut i VVB eller missförstod jag det hela?
 
hsd
kolla trycket, går bra vid något tappställe/kran med en lös manometer (har Du ingen kanske det finns att låna hos kommunen eller rörmokaren )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.