Hjälp, imorse innan jag åkte till jobbet gick jag på toa som vanligt och spolade men hörde att nånting inte stämde nerifrån källaren. Så jag sprang ner och mycket riktigt stod det å sprutade vatten ifrån tryckvakten/tryckströmbrytaren, så i panik och stress vred jag av anläggningens strömbrytare och tömde hydroforen på luft så det slutade spruta vatten...
Vad kan det vara för fel? Är det bara att byta tryckvakten tro?
I min stress så tyckte jag att det såg ut som det sprutade vatten från själva kopplingen på röret till tryckvakten, kan det vara någon packning där som gett vika?
Jag är helt novis gällande detta, så hoppas någon kan hjälpa mig!
Anläggningen ser ut som så att det står en hydrofor/hydropress (vad är skillnaden, hur vet jag vad jag har?) sen tryckvakten och vidare därifrån till ett filter...
hoppas någon orkar läsa igenom mitt långa inlägg, tack på förhand
 
J
Var sprutar det, på ett rör eller på den del som röret är kopplat till brytaren, kan vara en spricka, ta ett fota på där det sprutar så kan du få svar
 
J jesper33 skrev:
Var sprutar det, på ett rör eller på den del som röret är kopplat till brytaren, kan vara en spricka, ta ett fota på där det sprutar så kan du få svar
Jag har nu undersökt saken efter jag kom hem! Röret hade spruckit i gängan till tryckvakt... vad jag kan se ser det ut som det har läckt ett tag därifrån för det va en del korrosion! Ska försöka temporärt lösa problemet ikväll om jag hittar nån passande gäng-mojäng hemma.
Ibland vore det skönt med kommunalt...
 
J
Är du säker på att det är röret, jag nästan tvivlar, utan att det är den sexkantiga delen som röret går in i, den är av en legering och kan spricka om det linats och dragits för hårt
 
J jesper33 skrev:
Är du säker på att det är röret, jag nästan tvivlar, utan att det är den sexkantiga delen som röret går in i, den är av en legering och kan spricka om det linats och dragits för hårt
Jaa allting verkar va sönder ärjat. Fattar inte att jag inte märkt detta tidigare...
Åker runt nu och letar skarvkopplingar så jag kan få ihop detta, såklart va det fel gänga på nya tryckvakten
 
  • Sliten och skadad komponent med tydliga tecken på erosion och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Alla tryckvakter har en invändig gänga 1/2 tum eller 15 mm och troligtvis måste du byta tryckvakten för att få det bra. kanska det går att temperärt att få till det men blir nog svårt, skaffa nya grejer, röret är det nog inte fel på även om det ser rostigt ut, en stålborste på det skadar inte och lin+pasta finns att köpa på varuhuset i liten förpackning
 
Nu funkar det med lite tur!
Men till nästa fråga, nya tryckvakten går mellan 4-6 bar enligt mätaren, den gamla va inställd på 2-4 om jag förstått det rätt.
Funkar det att köra 4-6 bar?
Lägger upp lite bilder hur det ser ut. Bytte från en TBE 3 till en Danfoss
 
  • Vattentryckstank märkt "Well Mate" och nyinstallerad tryckvakt med mätare, kopplad till rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny Danfoss tryckvakt installerad på kopparledningar med en tryckmätare som visar 4-6 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jesper33
  • Laddar…
Så här såg alltså gamla tryckvakten ut efter att jag hade skrapat med mejsel på de utsatta områdena gick det helt i hål i den.
 
  • Skadad tryckvakt med hål och skrapmärken hålls i en hand, med verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tryckvakt med hål och korrosion efter att ha skrapats med mejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du ser det vart en ny tryckvakt och röret var nog OK, det med trycket, ställ frånslag på ca 4,5 bar det räcker gott i en vanlig villa,
tillslag ca 2,6 - 2,7 bar, då arbetar hydropressen med bra verkan, den ska var förtryckt med luft tom till ca 2,2 - 2,4 bar
 
J jesper33 skrev:
Du ser det vart en ny tryckvakt och röret var nog OK, det med trycket, ställ frånslag på ca 4,5 bar det räcker gott i en vanlig villa,
tillslag ca 2,6 - 2,7 bar, då arbetar hydropressen med bra verkan, den ska var förtryckt med luft tom till ca 2,2 - 2,4 bar
Ja precis, röret va det inget fel på va en skarvkoppling som gått av där också som oroade mig till en början!
Hm okej då får jag försöka justera det, hur man nu gör det haha
Beskrivningen som va med nya tryckvakten va ju inget att hurra över, men får lusläsa den imorgon så får det vara som det är ikväll.
Tack iaf att du svarade i min lilla tråd :)
 
J
Under den grå kopan så finns det en plastratt med + och minus på bara låta pumpen gå till stopp, se vad manometern visar, för högt vrid mot minus, tappa vatten pumpen startar och stoppar på lägre tryck, bar att fortsätta så till du är nöjd, kan bli några ggr för att det bra, men ha tålamod
 
  • Gilla
Bengtsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.