Hej
Ska måla lite med slamfärg, finns det någon billig variant som funkar ett tag?
Är ett timmerhus som ska målas och tänkte ev. spruta knutar

kan tänka mig att betala runt 2-4000
 
Jag har sprutmålat med Julas texturspruta http://www.jula.se/texturfargspruta-021012
Dvs man kör med tryckluft. Jag har en stor gammal Atlas copco. Sprutan kräver rätt så mycket i luftflöde men jag har målat bra många kvadratmeter nu, inklusive takutsprång osv. Bara att späda vanlig falu röd 25% med vatten (eller annan slamfärg). Jag brukar fylla halva sprutan vilket räcker till 3- 4 minuter målning, sedan kopplar jag ur och låter kompressorn fylla tanken igen medan jag fyller på mer färg. Man måste som med all slamfärg måla två varv, det förekommer fantasier på forumet om att sprutmålning är värdelöst. Men med högt tryck, bra handlag och bra underlag fungerar sprutmålning utmärkt. OCH måla i två omgångar med torkning emellan, vilket man ska göra även med pensel.

Sprutan kostar 400 kr och vill du inte hyra kompressor så har du budget för en bra maskin på 3600 kr vilket är fullt tillräckligt för sprutmålning om du har maskinen tillräckligt nära arbetsstället (alternativt grova slangar)

Supernöjd med julas färgspruta, du får gärna kolla på min senaste målning.
 
  • Gilla
marsk584
  • Laddar…
Jag bumpar denna lite trots min andra tråd, men det beror enbart på att Gruvberget kanske bor i närheten (med tanke på jämförbara väderförhållanden). Jag undrar bara hur din spraymålning har hållit nu när det passerat några år?

Sprutan du tipsade om finns inte kvar men du får gärna länka en liknande om du orkar :)
 
Redigerat:
Sök på texturfärgspruta så kommer den upp på julas sida. De verkar ha gjort om sidan så alla äldre länkar är trasiga.
 
En tackar för svaret. Man kanske skulle våga sig på att köra en sida med en sådan. Blir det väldigt dåligt resultat så står det ju inte på fören det är dags igen :surprised:
 
Sprutmålningen i sig har inte varit några problem, högt tryck och kör gärna två tunna omgångar (nästan vått i vått).
Jula Art. nr:021019. Problemet har varit mitt färgval, jag använde Rötmotaverkens rödfärg och det var en stoooor besvikelse, även kört det på huset (med pensel) och efter bara två år är det dags att måla igen, att jämföra med Falu Rödfärg Original som jag kunde vänta 6-7 år innan ommålning. Så jag måste backa på att original rödfärg är dyr, det är det värt
 
Jämför man med Beckers eller Nordsjö så är det inte speciellt dyrt :)
 
Gruvberget skrev:
Sprutmålningen i sig har inte varit några problem, högt tryck och kör gärna två tunna omgångar (nästan vått i vått).
Jula Art. nr:021019. Problemet har varit mitt färgval, jag använde Rötmotaverkens rödfärg och det var en stoooor besvikelse, även kört det på huset (med pensel) och efter bara två år är det dags att måla igen, att jämföra med Falu Rödfärg Original som jag kunde vänta 6-7 år innan ommålning. Så jag måste backa på att original rödfärg är dyr, det är det värt
Vad bra att du har erfarenhet av Julas slamfärgsspruta då jag har lite funderingar kring just den... Slamfärgssprutor är inte lätta att hitta för rimliga pengar men den Jula har verkar prisvärd. Kul att höra att du tycker det fungerat bra! Var det väldigt svårt att skydda det som inte ska bli rött runtomkring? :x

Jag vore jättetacksam för lite info kring kompressorbehovet. På Julas hemsida anges luftförbrukning: 390 l/min vilket är rejält högt. Det står också att munstycket påverkar detta. Vad är din erfarenhet kring behov av kompressor och skillnad med olika munstycke?

Tack på förhand! :)
 
SalK skrev:
Var det väldigt svårt att skydda det som inte ska bli rött runtomkring? :x

Jag vore jättetacksam för lite info kring kompressorbehovet. På Julas hemsida anges luftförbrukning: 390 l/min vilket är rejält högt. Det står också att munstycket påverkar detta. Vad är din erfarenhet kring behov av kompressor och skillnad med olika munstycke?

Tack på förhand! :)
Ja det blir mer sprutdimma än normalt, det är rätt så slabbigt så maskering krävs, husgrund,marksten, asfalt, allt blir rött och det sitter hårdare än på trä :mad:

Det räcker med halva luftmängden om man kan acceptera att man inte kan spruta mer än 2-3 minuter i sträck, å andra sidan målar man flera kvadrat i minuten så det är inte så illa som det låter. Körde min gamla Atlas Copco med alldeles för lång slang. Kompressorn nära och grov slang är avgörande. Tänk bara på att hobbykompressorer inte är gjorda för kontinuerlig drift, det finns tabeller för det. Har inte provat något annat munstycke än det som följde med, slamfärg kräver stort munstycke = högre luftförbrukning
 
Gruvberget skrev:
Ja det blir mer sprutdimma än normalt, det är rätt så slabbigt så maskering krävs, husgrund,marksten, asfalt, allt blir rött och det sitter hårdare än på trä :mad:

Det räcker med halva luftmängden om man kan acceptera att man inte kan spruta mer än 2-3 minuter i sträck, å andra sidan målar man flera kvadrat i minuten så det är inte så illa som det låter. Körde min gamla Atlas Copco med alldeles för lång slang. Kompressorn nära och grov slang är avgörande. Tänk bara på att hobbykompressorer inte är gjorda för kontinuerlig drift, det finns tabeller för det. Har inte provat något annat munstycke än det som följde med, slamfärg kräver stort munstycke = högre luftförbrukning
Stort tack för ditt svar! :)

Kan tänka mig att grund osv. behöver maskeras. Hur tycker du det har gått med saker mer i sidled än under... Jag tänker på foder, knutar, fönster, stuprör osv. Har du fått maskera detta också???
 
  • Gilla
kladdeMaja
  • Laddar…
Jag köpte en Wagner Project 115 på eBay för ca 3000 kr (och då följde en mindre Wagner spruta med). Efter många försök kom jag fram till rätt inställning. Var tvungen att blanda ut färgen med mycket vatten, ca 50/50. Fördelen är att det inte dammar särskilt mycket och att det går mycket snabbt. Efter att jag sprutat på färdigstryker jag med pensel.

Färgen jag använt är Falu Vapen Fasadfärg.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Gruvberget Gruvberget skrev:
Jag har sprutmålat med Julas texturspruta [länk]
Dvs man kör med tryckluft. Jag har en stor gammal Atlas copco. Sprutan kräver rätt så mycket i luftflöde men jag har målat bra många kvadratmeter nu, inklusive takutsprång osv. Bara att späda vanlig falu röd 25% med vatten (eller annan slamfärg). Jag brukar fylla halva sprutan vilket räcker till 3- 4 minuter målning, sedan kopplar jag ur och låter kompressorn fylla tanken igen medan jag fyller på mer färg. Man måste som med all slamfärg måla två varv, det förekommer fantasier på forumet om att sprutmålning är värdelöst. Men med högt tryck, bra handlag och bra underlag fungerar sprutmålning utmärkt. OCH måla i två omgångar med torkning emellan, vilket man ska göra även med pensel.

Sprutan kostar 400 kr och vill du inte hyra kompressor så har du budget för en bra maskin på 3600 kr vilket är fullt tillräckligt för sprutmålning om du har maskinen tillräckligt nära arbetsstället (alternativt grova slangar)

Supernöjd med julas färgspruta, du får gärna kolla på min senaste målning.
hej jag har en likadan som jag köpte för nått år sedan. ska den spruta luft själv??? min blåser luft från munstycket utan att jag trycker någonting på handtaget å det verkar skumt. ska det vara så? mvh eddie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.