Hej vill höra synpunkter på att spruta in lecakulor som markisolering i min torpargrund.
Inget har gjorts med golven sen det byggdes 1902 och funderar på om det skulle hjälpa att blåsa in lite leca, utan att göra några andra åtgärder. Vi eldar endast med kökspanna året rund så murstocken värmer väl lite.
Golvplanken vill vi inte bryta upp och i trossbotten ligger mest en lerblandning med lite spån i så golven blir ju lite kyliga om vintern :)

Nå skulle det ge någon effekt? några risker?
 
Tyresö
En intressant tanke - jag har själv funderat att göra så under vår torpargrund, men har inte vågat ta risken om det skulle medföra att man skapar en mögelskada i trossbotten.

Jag ska åtminstone följa tråden och se vad den leder till.
 
Vanliga leca suger ju vatten, så det blir nog mer fukt närmare virke. En kompis köpte impregnerade lecakulor som inte skulle suga vatten, kanske de skulle fungera bättre, de är tänkte att vara kapilärbrytande.
 
Är det ett problem om lecan suger lite fukt då? blir luften runtomkring fuktigare då? Den ligger ju inte dikt mot bjälklaget och kan det inte vara så att det tom är bra om lecan tar upp lite fukt från luften i grunden? tanken är ju att det ska bli varmare med och då kondenseras det längre ner i backen?
 
Nja, med det resonemanget så spelar det ingen roll om torpargrunden är en meter eller en dm och det tror jag det gör.
 
ngn som funderat på att spruta in sådana frigolitchips som man använder som packmaterial? borde i teorin isolera ganska så bra tycker man och inte suga mycket fukt
 
Som jag förstår det har man mest problem med fukt på sommaren i en uteluftventilerad grund, borde det inte då vara bra att höja temperaturen genom att isolera marken även om grunden minskar från säg 50 cm till 30cm och samtidigt värma grunden med hjälp av murstocken. Enligt wikipedia ska man inte isolera mer än motsvarande 50mm cellplast för att undvika tjällyft. Men det kan väl ändå vara så då att det blir fuktigare i grunden om lecan får suga upp kondens från den fuktiga sommarluften och då är det väl bara att skrota tvättsvampslecan och leta efter ett annat material typ cellplast även om det känns konstigt att spruta in i en gammal kåk. Tofflor finns ju alltid annars :)
 
Sommarluft är inte fuktig, den är torr, dvs lågt RF, det är därför din tvätt torkar så bra utomhus på sommaren.

Alla åtgärder som höjer temperaturen i en uteluftsventilerad krypgrund minskar problemen med fukt eftersom du sänker RF.
 
Sommarluft är ju varm därför kan den hålla mer fukt som sedan kan kondenseras under en kall grund.
Innomhusluften vintertid blir därför väldigt torr då den värms upp, kolla bara på träpanel,trägolv mm den sväller på sommarn och krymper på vintern.
Men frågan kvarstår om lecan är en riskfaktor i grunden eftersom den kan suga lite vatten eller och det kompenseras med att temperaturen blir högre i grunden??
 
Leca som sprutas in är plastbehandlad för att den inte ska suga fukt. Sen om det är bra vet jag ej men där är en del som gör det.
 
Tycker det låter lite riskabelt att experimentera med leca... Då den är fuktbindande, riskerar du att utsätta konstruktionen för fukt under en större del av året än vad du gör idag...

Här är ett enkelt tips på en för mig fungerande metod:

För tre år sedan när vi köpte vårt hus, en gård med ett boningshus modell större från 1907 med 1/3 källare och 2/3 krypgrund med en höjd på ca 1.20 hade vi extremt fuktigt i krypgundsdelen, men kom till rätta med detta genom att plugga ventilerna, lägga in 1 dm makadam i hela grunden, som kapilärbrytare, och införskaffa en enklare fuktnivåstyrd woods avfuktare för en 4000 pix som jag kopplade en fast avloppsslang till.

Tanken var att kompletera med ett en åldersbeständig byggplast som fuktspärr, men ännu har det varit så effektivt utan plasten att jag inte kommit till skott med det...

Jag skulle uppskatt årskostnaden för avfuktningen till ett par hundralappar.

Ställ denna kostnad mot en installation av en ren proffsanläggning så kom jag ganska långt med enkla medel. Rekommenderar att börja med små enkla åtgärder, och att bygga på med ytterligare om det skulle behövas. Avfuktaren kan man isf säkert kränga på blocket.

/M
 
Redigerat:
Ja tipset är säker bra men det gör inte mina golv varmare, nä det får väl bli något annat typ behandlad leca eller något annat som ej tar åt sig vatten för att vara på den säkra sidan då, tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.