Hej, jag har fått mitt badrum nyligen renoverat, det tog längre tid än vad det skulle, 6 veckor och vi kom överens om 3 veckor.

Nu är det så här att i slutet av jobbet bad vi vår hantverkare sätta upp tvålhylla. Vilket innebar borrning i klinkersplattor. Vi har klinkersplattor på väggen. Dessvärre har det blivit två sprickor under skruvarna. Jag är orolig att fukten kan leda till skruvarna och sedan in till bakomliggande konstruktioner.

Dum som jag är så har vi redan betalat för en delfaktura med rubriken "Färdig kakel och klinker".

Men det är slutfakturan kvar. Hur skulle ni ha gjort?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är alltså i hörnet på vår duschhörna. Och det är en hörnhylla. Det blir en hel del ånga vid dusch.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vårt badrum ut, innan vi satt dit hörnhyllorna i duschhörnan.
 
Kakel och klinkers utgör inget skydd mot väta, utan det är det bakomliggande våtrumsskiktet som skall vara 100% tätt. Så har hantverkaren borrat hål och stoppat silikon i hålet innan skruven satts dit, så skall det vara tätt. Däremot är det ett kosmetiskt fel i ett nyrenoverat badrum att plattorna spruckit och därför bör de bytas ut.
 
det ser även ut som att plattan under också har en skada i kanten där en bit lossnat.
 
Jo då, jag kan se spår av silkon och även spår av fogning på vissa ställen. Väldigt olyckligt att det blev så i slutet. Finns det ingen risk för att tätskiktet bakom kan ta skada om jag ber hantverkaren fixa en ny platta?

Och är det då mitt fel om det visar om det uppkommit en skada låt säga om några år när tätskiktet inte är tät i samband med reparationen. Då det var jag som bad dem att fixa det.

Övrigt har han skött sig bra, något segt och långdraget i slutskedet. Men i sin helhelt har han ändå gjort bra ifrån sig tycker vi.
 
Rolle85 skrev:
det ser även ut som att plattan under också har en skada i kanten där en bit lossnat.
Detta hände tyvärr innan, när han skulle dela på plattorna och en flisa blev till under en sågning.
 
det är ju sånt här man riskerar om man väljer saker som kräver håltagning. En del plattor är verkligen rena lotteriet att borra i och det är inte för inte man helst väljer produkter som monteras på andra sätt.
 
Jag förstår riskerna som man tar, däremot hoppas jag på att de som utför dessa arbeten har sina knep och vet hur man bäst undviker sprickbildning. Är det något som ni skulle kunna blunda för och leva med detta? Trots en nyrenovering. Man vill ju helst ha allt perfekt, då det är ett betalningsjobb. Som dessutom kostar.

Fundera lite själv om man ska förbise detta och bara gilla läget. Men dessvärre blir man ju ändå påmind för varje gång det är dags för en dusch.
 
time2catch skrev:
Detta hände tyvärr innan, när han skulle dela på plattorna och en flisa blev till under en sågning.
gick flisan alltså redan innan plattan sattes upp? Då gör man väl ett nytt försök? Det hade jag aldrig accepterat.
 
hade jag varit plattsättare så hade jag upplyst om riskerna innan man började..........det spelar liksom ingen roll om man så är en expert med 50 års vana så finns det plattor som är omöjliga. Förr eller senare står man där med sprickor och det är ju minst lika tråkigt för plattsättaren som för ägaren. Hur man då går vidare borde vara uppgjort innan.
 
time2catch skrev:
Nu är det så här att i slutet av jobbet bad vi vår hantverkare sätta upp tvålhylla. Vilket innebar borrning i klinkersplattor. Vi har klinkersplattor på väggen. Dessvärre har det blivit två sprickor under skruvarna. Jag är orolig att fukten kan leda till skruvarna och sedan in till bakomliggande konstruktioner.
Är det en Unidrain tvålhylla? om så är fallet ska den monteras med medföljande montagelim som uppfyller gällande branschregler för vattenskadesäkert montage utan att vägg och tätskikt punkteras med hål och skruvar.
 
Du skall inte acceptera sprickor. Kräv att hantis byter spruckna plattor. Hantis ansvarar också för allt utförande bet tätskikt. Det spelar ingen roll att du har delbetal. Håll inne med skälig del av slutbetalning tills allt är ok.
 
  • Gilla
time2catch
  • Laddar…
Enligt monteringsanvisningen:

Tvålhyllan monteras med medföljande monteringslim enl denna monteringsanvisning.
Viktigt att både tvålhyllans yta och väggplattans yta rengöres ordentligt.

OBS! Enl gällande branschregler får ingen skruvinfästning göras i våtzon 1,
dvs tvålhyllan får endast monteras enl nedan beskrivna alternativ.
http://www.unidrain.se/uploads/tx_sbdownloader/unidrain_Tval_hylla.pdf

Om du inte specifikt sagt åt hantverkaren att borra och skruva har han alltså gjort fel som inte följt tillverkarens anvisningar och ska därför åtgärda felet.
 
  • Gilla
time2catch
  • Laddar…
Till att börja med, det är ett smakfull val av kakel. Det ser väldigt fint ut. Handverkaren har skruvat rätt i fogen så att inte skada kaklen. Då ska man dra skruven för hand och inte med skruvdragare. I detta fall har han dragit både för kungen o fosterlandet, då har det blivit sprickor.
Gjort är gjort, vad ska man göra nu?!
Alt 1- byta ut dem, visst går det att fräsa bort de försiktig så att tätskiktet inte tar skada. Problemet är att det är i våtzon 1, går det hål på tätskiktet då är det farligt.
Alt 2- låta det vara som det är.
Fast alt 2 är betydligt säkrare än 1an, skulle jag valt att köra på alt 1. Bara för att risken är större att bli irriterad vid varenda dusch besök.
Kostnaden ska förstås badrumsfirman stå för. Tydligen har de begått ett misstag.
 
  • Gilla
time2catch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.