E
Hej!

Så här ser insidan av min öppna spis ut. Som ni ser har flera stenar spruckit och fogen är mycket porös. Tror ni det går att laga med hjälp av eldfast bruk? Dvs att jag lägger som en puts av detta över de trasiga stenarna?

Har övervägt att sätta in en insats men gillar verkligen den öppna spisen....

Tacksam för idéer/synpunkter!
 
  • Insidan av en öppen spis med spruckna stenar och porös fog, vilket visar behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vanligt tegel och inte eldfast tegel och då håller det inte. Ev går det att sätta tunn eldfast tegel utanpå detta efter att det lösa har knackats bort.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Enda fördelen jag kan se med en öppen spis är att man kan grilla korv inomhus ... annars är det ju bara nackdelar ...

Vill du ha en möjlighet att faktiskt värma upp rummet så är ju insatsen ovärderlig ....
 
E
Ursäkta sent svar!

Valet föll på en reparation med eldfast bruk. Nu har jag lagat i dom stora skadorna och imorgon är planen att ge hela insidan en puts med samma bruk. På förpackningen går det att läsa att det bla. används för att putsa insidan på skorstenar så förhoppningsvis funkar det i själva eldstaden också.
 
  • Eldstad under reparation med delvis lagade tegelväggar och eldfast bruk synligt på skadorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Slammat murverk i eldstad med enhetlig yta och bättringsmålad puts, innehåller tända ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad och målad eldstad med slammat lager bruk och trägolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Postar en sista bild för att visa färdigt slutresultat. Istället för att putsa har jag slammat en tunt lager av löst blandat bruk för att skapa en enhetlig känsla. Passade även på att bättringsmåla övrig puts runt eldstaden. Slammat murverk i eldstad som visar enhetlig yta efter bättringsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svartablixten och 4 till
  • Laddar…
Blir nog bra men jag säger som någon skrev inlägg ovan att öppen spis är bra för mycket utom att ge värme inomhus
 
  • Gilla
Ludovigo
  • Laddar…
Visst eldar man för kråkorna med öppen spis men det är en grym mysfaktor. Sen med kassett så medföljer det betydligt hårdare krav då rökavgaserna blir det tredubbla. Jag fick sätta in en insats med isolering av vermelit för att få det godkänt.
 
  • Gilla
EAS88
  • Laddar…
E
Silver78 Silver78 skrev:
Visst eldar man för kråkorna med öppen spis men det är en grym mysfaktor. Sen med kassett så medföljer det betydligt hårdare krav då rökavgaserna blir det tredubbla. Jag fick sätta in en insats med isolering av vermelit för att få det godkänt.
Delar en bild på mysfaktorn :) Tänd öppen spis med brinnande ved och vedtrave vid sidan, mysig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna Bjurström och 4 till
  • Laddar…
E EAS88 skrev:
[bild] [bild] Postar en sista bild för att visa färdigt slutresultat. Istället för att putsa har jag slammat en tunt lager av löst blandat bruk för att skapa en enhetlig känsla. Passade även på att bättringsmåla övrig puts runt eldstaden.[bild]
E EAS88 skrev:
[bild] [bild] Postar en sista bild för att visa färdigt slutresultat. Istället för att putsa har jag slammat en tunt lager av löst blandat bruk för att skapa en enhetlig känsla. Passade även på att bättringsmåla övrig puts runt eldstaden.[bild]
Blev ju jättefint. Behövde du rengöra allt det svarta innan?
 
  • Gilla
SteadyFreddie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.