Jag köpte ett mindre hus från 1942 för ett par år sedan. Helt klart ett renoveringsobjekt och jag har donat på under årens lopp så som budget och tid har tillåtit, framför allt nytt tak, kök och elrenovering. Jag har dock inte gjort något åt vatten/avlopp då badrumsrenovering står på agendan under kommande år och jag tänkt se över och förnya allt då. Rören är så vitt jag vet original från när huset byggdes.

Nu är det så att jag arbetar på helt annan ort och är borta hela veckor i taget. Allt var frid och fröjd när jag for iväg senast men det har varit väldigt kallt senaste dagarna, följt av plusgrader. På fredagsmorgonen ringde en kille från kommunens vatten/avloppsavdelning och meddelade att de stängt av vattnet då det forsat ut på vägen 100 meter bort och någon sett det (har inga grannar nära inpå). Jag vet inte hur länge det kan ha pågått men antagligen större delen av natten i alla fall. Lånade pump av brandkåren och har fått ut vattnet direkt jag kom hem.

Huset har alltså krypgrund med ett mindre källarutrymme och vattnet har stigit i källaren tills det runnit över källartrappen, ungefär en meter upp. Som tur var har det ju inte kunnat stiga upp till väggar/golv och själva läckan verkar vara där rören går under jord så det har inte heller sprutat vatten upp i golvet. Däremot har stora mängder lera/sten spolats ut i källaren. Det gjutna källargolvet har spruckit och rest sig (det var i dåligt skick sen innan men är värre nu) och grunden hänger delvis i luften där material spolats bort.

Jag har såklart gjort ett försäkringsärende och inväntar svar nästa vardag. Jag har den största villaförsäkringen hos känt försäkringsbolag (IF) och jag undrar lite nu vad man kan förvänta sig så att jag i alla fall är mentalt förberedd. Det är ju ett äldre hus i suboptimalt skick och jag förstår att gamla rör kan vara något som inte täcks av försäkringen. Men vad gäller alla andra skador som uppstått som ett resultat av detta? Kan försäkringsbolaget anse att man ska stänga av vattnet när man är hemifrån mer än några dagar? Denna vecka var jag dock bara borta onsdag - fredag.

Mycket tankar och oro nu, trist situation även om man såklart får räkna med sånt här när man köper äldre hus.
 
Har tempen i huset varit på fryspunkten då. det med att inte frysa kan bero på att vatten används konstant och då kan ev mindre isproppar tina upp om det finns. Är nog inget lätt jobb framför dig nu. Blir till att utreda var ett rör frusit sönder och ev byta någon bit. Framför allt se till att det finns värme i huset, så det inte kan frysa rör. Kylan har en förmåga att krypa in genom grundmuren och ner, så det kanske är i genomgången in i huset som fryst. Tråkigt men det blir kanske att gräva upp något.
 
Jag har haft 21 grader inställt på luftvärmepumpen och bra värme i huset hela tiden jag varit borta, har inte hört om några strömavbrott i området. Däremot har det ju inte eldats någon i kökspannan och den värmen sprider sig väl bättre ner i grunden.

Ja det lär vara en del jobb att se fram emot nu.
 
Har du fått någon indikation på var ett rör kan ha spruckit, du skrev att det rann på utsidan med. troligtvis är det vid gemomförningen i grunden. Vet du vad för rör det är utifrån, i gamla tider så lades det galvade och dom har nog passerat bäst före datum för länge sen, rostat upp och tål inget.
 
MultiMan
Förre ägaren i mitt hus samlade alla rör i en kanal i mitten av huset innan de går ner i grunden, och rörklumpen har sedan svepts in med minst 1 meter gullfiber och papper samt nät utanpå. Väldigt effektivt. Inte varit i närheten av att något frusit trots 1-1,5m mellan golv och mark i plintgrunden.
 
Är det servisledningen så är det ju inget du kan stänga av. Ledningen lär du inte få något för. Men skadorna på huset kan kanske täckas. De var knappast väntade.
 
Är det som ovan skriver servisen som går från kommunens del(avstängaren) och över mot din tomt så får du nog stå för kalaset själv tyvärr men återmata gärna vad försäkringsbolaget kommer fram till.
Himla trist när det händer och inget man kanske akut förväntat sig.
Hade jag varit du så hade jag bytt till plastslang från avstängaren-->anslutningspunkt i huset. Alltså repa inte bara där det sprungit läck.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.