Vi har ett gammalt sommarhus från 1896 med tapetserade innertak i tjock spännpapp. Nu har det spruckit i ett av de stora rummen, rakt över, så att man ser undertakets plank. Hur ska vi göra för att laga det på snyggast vis? Vad är korrekt ur byggnadsantikvarisk synvinkel? Det enklaste är väl att bara spika upp det igen, men det kommer kanske inte se så jättesnyggt ut. Tacksam för svar.
 
Jag skulle nog prova att spika upp längs kanterna med en nubbremsa och sedan limma ett eller två lager vanlig brun täckpapp över skarven. Sedan måla och se hur det blev...
 
Kruxet är ju att det är tapet, och jag vill ju inte måla över den. Men det är väl spik som gäller.
 
eminhan skrev:
Kruxet är ju att det är tapet, och jag vill ju inte måla över den. Men det är väl spik som gäller.
Är det gammal orginaltapet (1800-tal) kanske du skall kolla med expertis först. Prata med länsmuseet eller gå in på byggnadsvårdsföreningens hemsida så hittar du kanske någon. Är tapeten orginal och i övrigt i fint skick vore det väl kul att rädda den. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.