Hej era byggrävar,

Jag har upptäckt en spricka i ena "plattan" i kaminen. Dom där plattorna som typ klär insidan. Vad dessa heter på fackspråk har jag ingen aning om. Hursomhelst, eftersom jag är man, skyller jag såklart på min fru. Men, vart får man tag på nya? Jag antar att man borde kunna köpa dom hos vilken Conturaåterförsäljare som helst? Kaminen är en Contura 520T. Ca... 4-5 år gammal tror jag. Stället jag köpte den på finns inte längre.

Vad kostar kalaset? Min fru får givetvis betala detta, för det var säkert hon som hade sönder den, men eftersom vi har gemensam ekonomi drabbar det även mig. Jag får förhandla till mig något i gengäld.

Kan man elda med en sprucken platta ett tag? Det är för kallt för att låta bli just nu.
 
Ptja eldsten kallar jag dom för, rätt eller fel, ojdå;)

Kolla runt på nätet efter närmaste återförsäljare och hör efter med dom.
 
så länge bitarna står kvar gör de fortfarande sin tjänst,dvs att isolera mot de kalla ytorna för att uppnå den höga förbränningstemperatur som gör att rökgaserna kan sekundärtända ( det som du ser hända när lågorna släpper från veden och hänger ovanför veden) Vermiculitplattorna idag ser lite annorlunda ut och du kan därför inte bara byta en utan du får byta alla. Det går hyfsat att limma ihop delarna med vattenglas om du vill.Annars kostar en sats med plattor 750:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.