Tja!
Jag bytte undre keramiken i calmar v65an i dag. innan hade jag "gräddat" den i köksugnen i många timmar, först på 50° och sen stegvis upp till 175° för att få ur restvatten.
Jag satte in den i pannan (med rockwoolremsa i bakkant eftersom keramiken inte tätar mot bakkanten i pannan, trebema och panntillverkaren funderar fortfarande på en lösning av det) och började elda lungt och fint med 3 små vedträn, när dom brunnit ett tag la jag i ett till och så vidare. När jag efter någon timma öppnade askluckan och tittade in så hade keramiken spruckit från framkanten i mitten och rakt bakåt ca 10 cm, ska det verkligen vara så?
 
_ap_
Garanterat INTE, de här med keramik verkar vara en jäkla jungel
det finns ju grejer som håller men tillverkarna verkar inte vilja använda sig av
såna iställt får man hålla på och gnälla tills man får ett bättre ex.
Till min panna lät farsan ett företag som håller på med eldfasta grejer gjuta keramiken och efter 13 år är den fortfarande hel.
Samma bruk som sitter i masugnar..
 
Till min panna lät farsan ett företag som håller på med eldfasta grejer gjuta keramiken och efter 13 år är den fortfarande hel.
Samma bruk som sitter i masugnar.
Vilket företag var det? Och vad är det för slags bruk de använder?

Har själv keramik som behöver bytas, men jag söker efter bättre alternativ.
 
_ap_
Tror dom heter Industrimontage Eldfast, finns i luleå.
Vi lämnade bara formar så gjöt dom, då lagar rätt mycke kring masugnen
i luleå och bruket är något som används där, vet inte märket.
 
Tack för svaret!!!

Vad gjorde ni formarna av?
 
Dessutom, någon idé om vad priset låg på?
 
_ap_
Dom gjordes i plåt, men det är att föredra något "lättare" material typ
trä eller också att man kan dela formen när det stelnat vill minnas att det var ett
jäkla racket att få loss bitarna från formarna.
Ska höra med farsan om han minns, på den tiden slapp man betala själv ;)
 
jag har pratat med trebema, dom skulle skicka ny keramik. höganäs som gjuter den har påpekat att den är för stor(undre keramiken) och därför spricker den. så den nya modellen görs i två delar.
 
Min sprack med första gången vi eldade i en v33. fick också en ny men den ligger på hyllan tills den gamla år helt slut. Den sprack också i framkant och tio centimeter bakåt.
Även den övre keramiken har slitits mer än vad jag tycker är axeptabelt på ett år och jag har varit mycket försiktig vid ilägg.
Dåligt tycker jag. //Johan
 
Någon som vet var man får tag i "gjutmassa" att gjuta egen keramik? I södra Sverige?

Vad heter isåfall sådan gjutmassa?

Vill ju helst att man ska kunna få det att hålla istället för den skitkeramiken som skickas med pannorna. Det verkar som om de flesta har problem med keramiken till de flesta pannorna tycker jag. Minsta acceptabla tiden det ska hålla tycker jag är åtminstone 10 år...OM man är försiktig med den förstås!
 
nu har den tvådelade kommit från trebema, jag har inte provat den ännu. det blir när rörkrökarn varit och svetsat om i pannan så kermiken ska sluta tätt i bakkant, jag svetsade dit ett plattjärn men det släppte i ena änden efter ett tag.
 
Hur ser man om det är tätt i bakkant?
Min undre sten kryper ut under eldning så nästa gång det är dags så får jag skjuta in den en halv centimeter ungefär. Väldigt irriterande.
 
jag upptäckte att bakre plåtväggen inte nådde ner till keramiken när det bara var lite glöd i pannan och jag rörde om i glöden, då smet glödgrejorna förbi i springan mellan plåt och keramik. kanske man kan svetsa en stopp framför stenen, men då måste nog pannan tömmas på vatten först. ring och prata med trebema, dom är alltid hjälpsamma.
 
_ap_
pellefant skrev:
. kanske man kan svetsa en stopp framför stenen, men då måste nog pannan tömmas på vatten först. ring och prata med trebema, dom är alltid hjälpsamma.
Att den rör på sig är ju ett tecken på att den vill det.
Sitter den fast kanske den spricker.
 
_ap_ skrev:
Att den rör på sig är ju ett tecken på att den vill det.
Sitter den fast kanske den spricker.
"tänkte inte på det"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.