Hej!

Jag har precis flyttat in i ny lägenhet (brf, byggt 1950, stambytt för ca 15 år sen) där det i badrummet dels är en svart mögelrand i duschen i skarven mellan golv/vägg (kakel/klinker) (går nog bort med mögeltvätt) och inne i duschen finns även en sprucken kakelplatta, sista plattan närmast golvet, mitt i plattan.

1. Bör jag åtgärda plattan?
2. Bör jag ta dit en besiktningsman eller liknande, eller är det bara att köra på tills jag får anledning att tro att något är galet?
3. Annat jag borde göra eller tänka på med tanke på försäkringar, risk, eller annat? :)

Stort tack på förhand!!
 
Åsa Lund
Våtrumsspärren finns i ett skikt bakom kakel och klinker. Att en platta spricker påverkar inte funktionen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Våtrumsspärren finns i ett skikt bakom kakel och klinker. Att en platta spricker påverkar inte funktionen.
Exakt! Samtidigt ökar väl risken något för trasigt tätskikt vid trasig platta, och möglet kanske också bör ses som en varning...
Jag tänker även kopplat till försäkringar osv. om det ändå är klokt att undersöka, även om allt sannolikt är i sin ordning :) Vad är en "lagom" säkerhetsnivå i frågan liksom?
 
Mögel beror förmodligen på undermålig städning i kombination med halvtaskig ventilation.

Att plattan är sprucken ska inte påverka tätskiktet bakom. Dock kan man ju fråga sig varför plattan har spruckit. Är det ett rollat tätskikt kan ju även detta vara skadat. Vad finns på andra sidan?

Jag hade nog inte oroat mig så mycket förrän det börjat bli problem. Ditt försäkringsbolag kommer ersätta oavsett om det är gjort enligt de branschregler som gällde vid tidpunkten då det renoverades. Dock med rätt hög avskrivning.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Åsa Lund
Gör en fuktmätning när du kommer hem efter att ha varit bortrest en vecka?
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
F falkn skrev:
Mögel beror förmodligen på undermålig städning i kombination med halvtaskig ventilation.

Tack för bra svar!

Att plattan är sprucken ska inte påverka tätskiktet bakom. Dock kan man ju fråga sig varför plattan har spruckit. Är det ett rollat tätskikt kan ju även detta vara skadat. Vad finns på andra sidan?

Jag hade nog inte oroat mig så mycket förrän det börjat bli problem. Ditt försäkringsbolag kommer ersätta oavsett om det är gjort enligt de branschregler som gällde vid tidpunkten då det renoverades. Dock med rätt hög avskrivning.
Sant gällande möglet, ventilationen har varit bristfällig beroende på renoveringsarbeten i huset.

Varför den spruckit och hur tätskiktet ser ut vet jag ej tyvärr... Har du idé på hur jag tar reda på vad som gömmer sig?

"Förrän det blir problem" - tänker vi typ att grannen under kommer och klagar eller vad skulle det kunna vara? Låter bra, tänkte även om man vill att säljaren av lägenheten ska ta något ansvar så vill man kanske besiktiga omgående vid inflytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.