Upptäckte igår att en kakelplatta i min duschhörna har spruckit, inte mycket men än dock...
Som Ni ser har även fogen spruckit lite PLUS fogarna överlag haft tendens att "gröpa ur sig" senaste tiden.
Har googlat ihjäl mig om "krackelerade/urgröpta fogar" utan att bli klok på om en "reparation" med en 'överfogning' eller ngn form av elastiskt silikonfogtätning är bäst i mitt fall???


(Hör till saken att badrumsrenovering är inte aktuell i mitt fall då jag bevisligen vet att hela kåken (Brf) är sååå fuktskadad, Har gjort allt vad jag kan/kunnat för att försöka få styrelsen samt Brf'ens förvaltarare att anamma detta utan framgång. Och med det är det Sprucken kakelplatta och skadad fog i en duschhörna, tecken på fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken kakelplatta och skadad fog i en duschhörna som visar tecken på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken kakelplatta och skadad fog i en duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bara en tidsfråga innan det "kommer i fatt" fastigheten och oss som bor här. När man precis renoverat badrummet för 6-siffrigt belopp... Nej tack!)
 
Vill du lösa det estetiska problemet eller något annat? Plattan går kanske att byta men har du någon likadan i reserv? Fogarna går att foga om om du vill att det ska se bättre ut.

Du får nog utveckla lite vad du menar med "hela kåken (Brf) är sååå fuktskadad". För mig låter det som ett argument för badrumsrenovering och inte emot. :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får nog utveckla lite vad du menar med "hela kåken (Brf) är sååå fuktskadad". För mig låter det som ett argument för badrumsrenovering och inte emot. :thinking:
Beskrev situationen lite knasigt. Skulle snarare skrivit problem med läckande rör överlag i fastigheten.
Har förekommit läckande rör i källarförrådsutrymmena, i vårat garage, Anticimex har mätt "100%" utslag för fukt på mitt badrumsgolv i en rak linje från vägg till vägg utan att passera vårumszon ett (heter det väl?) d v s duschhörnan eller tvättmaskinen + Anticimex mätta 0% fukt runt duschbrunnen, runt toalettstolen samt tvättmaskinen vid samma tillfälle. Anticimexkillen sa då till mig att förmodligen är det ett rör under mitt golv som springer läck och kommer så småningom att drabba vederbörandes tak under dig, så kan vara allvarligt och bör isf åtgärdas så snart som möjligt.
Kontaktade givetvis styrelsen direkt för att upplysa dom om detta + ville använda min tilläggsförsäkring vidare i ärendet (är Brf'en som har tecknat våra tilläggsförsäkringar och för att kunna använda sig av den måste man gå via styrelsen), MEN fick avslag av styrelsen att använda min tilläggsförsäkring i detta faller. Försökte t o m teckna en egen tilläggsförsäkring för att kringgå ovan med IF förklarade då att jag "fick mer än gärna teckna egen tilläggsförsäkring" hos dom men den kommer aldrig "kunna gå över/få företräde/gälla över den vår Brf har tecknat.

Summa kardemumma:
Jag är väl insatt i husets problem o försökt, med själ och hjärta försökt få det uppmärksammat om de konsekvenser otäta vattenledningar, droppande rör och ständiga läckage medför. Utan framgång, DÄRFÖR känner jag sådär för att bekosta en badrumsrenovering för dryga 100.000 kr för att den förmodligen kommer rivas upp inom två år.
Hoppas du förstår min syn på saken bättre nu :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vill du lösa det estetiska problemet eller något annat? Plattan går kanske att byta men har du någon likadan i reserv?
Glömde svara på din 'faktiska' fråga ju... :geek:.

I första hand vill jag laga för att avlasta huset för ytterligare fukt i den mån jag kan (ÄVEN om det är minimalistisk och obetydlig via mina fogar och trasig kakelplatta)!.

I andra hand estetiskt, såklart. Trevligare att glo in i en "hel" kakelvägg när man duschar än en trasig :D. Dessvärre har jag ingen i reserv. Attans, för om jag får tro utgick mina kakelplattor ur sortimenten långt innan millennieskiftet, typ...:oops:.
 
B bassetasse skrev:
I första hand vill jag laga för att avlasta huset för ytterligare fukt i den mån jag kan (ÄVEN om det är minimalistisk och obetydlig via mina fogar och trasig kakelplatta)!.
Ur den aspekten spelar dina skador i princip ingen roll. Varken kakel eller fog är (helt) vattentätt. Det är tätskiktet bakom kaklet som skyddar konstruktionen och lite överdrivet brukar man säga att det är "plaskvått" bakom kakel i exempelvis en normalanvänd duschhörna.

Har du ett fungerande tätskikt spelar det ingen roll om fogarna är risiga. Har du inget riktigt tätskikt stoppar inte ens perfekta fogar mot vattenskador.
 
B bassetasse skrev:
Upptäckte igår att en kakelplatta i min duschhörna har spruckit, inte mycket men än dock...
Som Ni ser har även fogen spruckit lite PLUS fogarna överlag haft tendens att "gröpa ur sig" senaste tiden.
Har googlat ihjäl mig om "krackelerade/urgröpta fogar" utan att bli klok på om en "reparation" med en 'överfogning' eller ngn form av elastiskt silikonfogtätning är bäst i mitt fall???


(Hör till saken att badrumsrenovering är inte aktuell i mitt fall då jag bevisligen vet att hela kåken (Brf) är sååå fuktskadad, Har gjort allt vad jag kan/kunnat för att försöka få styrelsen samt Brf'ens förvaltarare att anamma detta utan framgång. Och med det är det [bild] [bild] [bild] bara en tidsfråga innan det "kommer i fatt" fastigheten och oss som bor här. När man precis renoverat badrummet för 6-siffrigt belopp... Nej tack!)
Du kan ju lägga i typ tec 7 eller annan fog i liknande färg. Den är ju tätare och kan röra på sig mer eller alt silikon kör med det i sprickan i platan med och lägg i med typ plast skrapa (spackla i den )så blir det en diskret vit spricka som blir tät ist
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.