Hej.

Pga av att det legat vatten mot och rörelser i marken tror jag så har ena hörnet på mitt hus spruckit och skulle behöva råd på hur jag åtgärder det? Även putsen är ju i rätt dåligt skicka. Går det att göra själv (har inte tummen helt mitt i handen) eller ska man anlita någon för detta?
 
  • 20240722_111033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara putsen som är sprucken eller är blocken trasiga också?
Lite svårt att avgöra på bara en bild, ta bort lite lös puts och släng upp fler bilder 👍
 
S
Fixa orsaken först. Har det varit stopp i marken så det svämmar över vid kraftigt regn? Eller lutar asfalten mot huset?

Vad är det för gummikabel på väggen? Ser inte fackmannamässigt ut.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Är det bara putsen som är sprucken eller är blocken trasiga också?
Lite svårt att avgöra på bara en bild, ta bort lite lös puts och släng upp fler bilder 👍
Tror de nedersta blocket där de ligger "sand" är det dom är trasigt.
 
S sinuslinus skrev:
Fixa orsaken först. Har det varit stopp i marken så det svämmar över vid kraftigt regn? Eller lutar asfalten mot huset?

Vad är det för gummikabel på väggen? Ser inte fackmannamässigt ut.
Det är åtgärdat, de var en underdimensionerad brun där innan, men nu är det dubbla brunnar av på typ 80cm med rätt fall och vinkel ut från huset, kabeln som sitter i trälisten är för värmekabeln som går i avrinningsrören, det är en vanlig 230v , är bara skruvad fast med kabelklämma för den inte ska hänga o dingla. Och det är inte fakmannamässigt heller då det inte är en fast installation
 
S
Så du har redan grävt upp där? Om det åtgärdat så är det väl bara att återställa med rätt produkter. Har blocken vittrat bort får du ju ersätta dem.
Hur såg det ut under marknivån då?

Det syns inte vad du har för sockel men fasadputsen ska inte gå ner till marken.
 
S sinuslinus skrev:
Så du har redan grävt upp där? Om det åtgärdat så är det väl bara att återställa med rätt produkter. Har blocken vittrat bort får du ju ersätta dem.
Hur såg det ut under marknivån då?

Det syns inte vad du har för sockel men fasadputsen ska inte gå ner till marken.
Va ne alltså, det är betong platta, huset är från 63- det är inte uppgrävt där utan där stupröret går ner var det innan stop därav att det låg vatten, det ser ut som att sockeln är någon form av cementblock , putsen har suttit där sedan ja.vi köpte huset för 8år sedan. Och hur fasen byter jag isåfall ett block i hörnet? Måste ju ligga massor av bärlaster på det?
 
N
Blocket till höger om kabeln ser ut som ett stort lättbetongblock.
Det skadade ser nästan ut som cellplast/xps, men kan ha fel.
Men man får ingen helhet med bara en bild,
svårt med gissningar då.
 
N neo11 skrev:
Blocket till höger om kabeln ser ut som ett stort lättbetongblock.
Det skadade ser nästan ut som cellplast/xps, men kan ha fel.
Men man får ingen helhet med bara en bild,
svårt med gissningar då.
 
  • Vägg på ett hus med sprickor bredvid en stupränna samt en träpåle och en stubbe i anslutning till garageport och asfalterad uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en carport med vit plåttak syns en träkonstruktion och en asfaltbelagd yta. På väggen finns en laddstation och en stubbe står på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor och skador i fasaden på en byggnad med synlig underliggande struktur. Plaströr och kabelkanaler på höger sida av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här det ut ytterligare lite närmre, verkar vara någon form av betongblock
 
  • Närbild av ett sprucket betongblock med jord och småsten som har trillat ner över sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på spruckna betongblock med synlig jord och smuts mellan blocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Slå in finbetong eller cementbruk A i den nedersta fogen.
Då resten har färg på sig kan du inte puts med kc bruk.
Dra på ardex A46 och filta (orange skumputsbräda med vitt handtag) när det stelnat lite.
Är snabbbruk (30-50min), så handblanda bara lite åt gången till du lär dig.
 
N neo11 skrev:
Slå in finbetong eller cementbruk A i den nedersta fogen.
Då resten har färg på sig kan du inte puts med kc bruk.
Dra på ardex A46 och filta (orange skumputsbräda med vitt handtag) när det stelnat lite.
Är snabbbruk (30-50min), så handblanda bara lite åt gången till du lär dig.
Det verkar vara någon form av "puts" tror de går o knacka loss, men i princip, dammsuga ur håligheter, fylla upp så mycket jag kan med cementbruk a/finbetong o sen ardex a46 utvändigt? Låt det i håligheterna brinna klart innan det åker på?
 
N
Ja, låt finbetongen torka några dagar.
Ardex är inte diffusionsöppet, så släpper inte ut fukt.
 
N
Eller A bruk
 
N neo11 skrev:
Eller A bruk
Har nu fått bort löst material och dammsugit ur, den nedre högra blocket är löst och dom andra ser ut och vara i dåligt skick. Tror det tyvärr krävs mer än att bara dra i finbetong utan här kommer jag nog behöva professionell hjälp
 
  • Skadat husfasad med lösa block, sprickor och borttagen puts, synliga rör och kablar vid höger kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprickor och lösa block där ett block i nedre högra hörnet är särskilt löst, beläget bredvid en svart rörledning och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.