Hej!

Köpte ny lägenhet för någon månad sedan. Det fanns redan då sprickor i fogen i duschen, men nu har de blivit värre och bitar har börjat lossna kring golvbrunnen. Det ser ut som att någon har lappat o lagat tidigare sprickor vid något tillfälle.

Idag tänkte jag skrapa bort och fylla i med ny fog, men sprickorna gick väldigt djupt kring brunnen (se bilder). Jag fick loss alla lösa bitar, men är nu tveksam och undrar om jag egentligen borde göra en totalrenovering av badumsgolvet. Golvet har också lite konstig lutning/buktning som jag hoppas inte beror på underliggande fukt som fått golvet att svälla... (dock är denna lutning/bula så liten att den kan ha varit sedan förra renoveringen, se bild)

Som ni kan se på bilden går numera ett hål från fogen in till golvbrunnen...

Är det dumt att fortsätta med att skrapa bort o foga om?

MVH
 
  • Närbild på golvbrunn i dusch med sprickor i fogen och bitar som lossnat, särskilt kring brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor och hål i fogarna kring en golvbrunn i ett duschrum. Väggar och golv är kaklade och synlig lutning i golvet kan anas. Rör in i väggen till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i dusch med sprickor i fogen och bortfallna bitar. Flera lagningar synliga och hål exponerar delar av golvbrunnen. Oklart om underliggande fukt är orsaken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Fogen är inte viktig för tätheten men stora djupa gropar är ju inte så bra av andra skäl så de bör ju fyllas igen.
Hur gammalt är badrummet?
Vet du om det är träbjälklag eller betonggolv under klinkern?
 
Förmodligen slarvigt lagd fog från början. Skrapa bort så mycket du kan som är löst och foga om ordentligt. Inte ovanligt eller farligt att det släpper .
 
  • Gilla
Muppe12
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fogen är inte viktig för tätheten men stora djupa gropar är ju inte så bra av andra skäl så de bör ju fyllas igen.
Hur gammalt är badrummet?
Vet du om det är träbjälklag eller betonggolv under klinkern?
Har tyvärr ingen aning om hur gammalt badrummet är, och det vet inte förra ägaren heller som bodde här i 5 år.
 
BirgitS
Utseendet på badrummet kan säga lite om åldern. Väggarna ser ut att vara 15x15 cm vitt kakel men hur ser golvet ut och vilken färg har det?
Åldern säger ju lite om det bör göras om av åldersskäl.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Utseendet på badrummet kan säga lite om åldern. Väggarna ser ut att vara 15x15 cm vitt kakel men hur ser golvet ut och vilken färg har det?
Åldern säger ju lite om det bör göras om av åldersskäl.
Samma golv som i duschen.

Jag kommer fortsätta ta bort gammal fog o foga om. Återkommer om 3 år o säger om det blev fuktskador eller inte hehe.

Vet inte hur länge jag kommer bo här och är inte sugen på att lägga en massa pengar på renovering i onödan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.