Hej!
Min diskho sprack när jag hällde av pastavatten i den. Den läcker nu igenom undertill så måste givetvis byta den.

Köket är köpt 2019 och därav kände jag att den borde trots allt hålla längre och framförallt av en sådan vardaglig sak som att hälla av pastavatten.
Diskhon är av komposit och heter Hällviken.
Ringde Ikea för att få hjälp med detta pga garantin.
Fick som svar: Garantin täcker inte detta då det går som handhavande fel!??
Kommer naturligtvis inte acceptera detta som en rimlig anledning till att den sprack.
Nu vet jag inte vart jag ska vända mig och tycker anledningen och bemötandet är under all kritik.
25 års garanti? Gäller tydligen inte om man kan anse att allt är handhavande fel. Skadad svart yta, spricka, detaljmärkning, oskarp bakgrund, vinkel från sidan, inomhus, materialfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insekt liknande en pinne på en dammig, mörk yta med ljusreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle be IKEA specificera vad som anses vara handhavandefel (får man inte ha hett vatten i hon?)
Skulle också kontaktat ARN
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Jag skulle be IKEA specificera vad som anses vara handhavandefel (får man inte ha hett vatten i hon?)
Skulle också kontaktat ARN
Exakt. Jag ringde senare och bad dom referera till någon punkt där jag kan läsa om vad som gäller med just detta. Han kunde inte hitta något mer än broschyrer på diskhon. Där i står det att den testat mot bl.a hög värme.
Ja, blir nog till att kontakta ARN.
 
MultiMan
Jag tror att du har goda möjligheter att vinna detta då att hälla av kokvatten är ett av huvudsyftena med en diskho. Var menar IKEA annars att man ska göra av vattnet? Tråkig utveckling om de insisterar på att det skulle vara onormal användning.

De säljer just nu och har i stort sett alltid sålt olika durkslag avsedda att ställa i diskhon för att hälla av pastavattnet. T ex denna nya gröna variant tillverkad i Italien: https://www.ikea.com/se/sv/p/uppfylld-durkslag-klargroen-60521945/

De visar själva pasta i den, i diskhon:

uppfylld-durkslag-klargroen__1121852_pe874380_s5.jpg
Person sköljer pasta i grönt durkslag under kökskran, inne i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Att hälla av kokande vatten i diskhon är definitivt inte handhavandefel. Raka vägen till ARN om de bråkar. Tänker att de snarast borde vara ivriga att kolla upp vad som gått snett, kanske har de tusentals hoar som måste kontrolleras?

Det är ju något märke i materialet precis mitt i sprickorna, det måste ju vara ett tillverkningsfel, det kan ju inte du ha åstadkommit?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att hälla av kokande vatten i diskhon är definitivt inte handhavandefel. Raka vägen till ARN om de bråkar. Tänker att de snarast borde vara ivriga att kolla upp vad som gått snett, kanske har de tusentals hoar som måste kontrolleras?

Det är ju något märke i materialet precis mitt i sprickorna, det måste ju vara ett tillverkningsfel, det kan ju inte du ha åstadkommit?
Ja precis.
Såg detta också. Vi har en utradgslåda precis under diskhon som jag lyfte ut för att ens kunna se hon underifrån, att det har skett en smäll där under tiden den varit installerad är inte troligt.
Men samtidigt köper jag inte argumentet att det är handhavande fel för att hälla av pastavatten.
Dom föreslog hemförsäkring. Lär säkert gå igenom på grund av pastavatten...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan
Förhoppningsvis är det en enstaka medarbetare på IKEA som inte vet vad de pratar om, annars är det skamligt att försöka hänvisa till hemförsäkringen när man häller pastavatten i en diskho med 25 års garanti.

Märket är väl troligen efter en bakomliggande por i materialet från gjutningen, som expanderat mer och sprängt bort den biten vi ser och orsakat sprickorna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ta kontakt igen. Hoppas på att få prata med någon som begriper bättre. Fotot på undersidan är ju väldigt tydligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ta kontakt igen. Hoppas på att få prata med någon som begriper bättre. Fotot på undersidan är ju väldigt tydligt.
Väntar på att bli uppringd av han som gjorde bedömningen. De andra jag har pratat med "kan inte ändra dem bedömningen, enbart personen som gjorde den" Han lär troligtvis inte ringa upp men får ge det någon dag.
 
H
A Adam999 skrev:
Hej!
Min diskho sprack när jag hällde av pastavatten i den. Den läcker nu igenom undertill så måste givetvis byta den.

Köket är köpt 2019 och därav kände jag att den borde trots allt hålla längre och framförallt av en sådan vardaglig sak som att hälla av pastavatten.
Diskhon är av komposit och heter Hällviken.
Ringde Ikea för att få hjälp med detta pga garantin.
Fick som svar: Garantin täcker inte detta då det går som handhavande fel!??
Kommer naturligtvis inte acceptera detta som en rimlig anledning till att den sprack.
Nu vet jag inte vart jag ska vända mig och tycker anledningen och bemötandet är under all kritik.
25 års garanti? Gäller tydligen inte om man kan anse att allt är handhavande fel.[bild] [bild]
A Adam999 skrev:
Väntar på att bli uppringd av han som gjorde bedömningen. De andra jag har pratat med "kan inte ändra dem bedömningen, enbart personen som gjorde den" Han lär troligtvis inte ringa upp men får ge det någon dag.
Det var säkert någon som inte kunde sin sak. Ring upp ansvarig för kök eller gå ännu högre upp. En diskho är av avsedd för kallt och varmt vatten. Det kan knappast vara handhavandefel att hälla varmt vatten i en disko. I så fal, ska det stå i bruksanvisningen, tål ej hett vatten men då hade de inte fått sålt en enda diskho. Fungerar det inte med en ansvarig på kök eller någon högre upp kontakta Hallo Konsument. Arn är ett alternativ men det kan ta tid. Det är ju självklart att Ikeas medarbetare har fel så Arn ska inte behövas.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Efter några samtal skall nu problemet vara löst, fick prata med en mycket hjälpsam person i deras kundtjänst. Dom byter givetvis diskho och installerar den också.
Skönt att dom tar sitt ansvar så man har fortsatt bra förtroende för Ikea.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A Adam999 skrev:
Efter några samtal skall nu problemet vara löst, fick prata med en mycket hjälpsam person i deras kundtjänst. Dom byter givetvis diskho och installerar den också.
Skönt att dom tar sitt ansvar så man har fortsatt bra förtroende för Ikea.
Kunde de byta diskhon? Min sprack precis också, men jag tappade ett lock från en gjutjärnsgryta i den, men kanten neråt och då sprack den. Ikea säger att diskhon ej görs längre och inte bänkskivan heller. Diskhon är underlimmad så då måste jag köpa nya bänkskivor i hela köket. Eller din var kanske inte underlimmad?
 
M mrsmitch skrev:
Kunde de byta diskhon? Min sprack precis också, men jag tappade ett lock från en gjutjärnsgryta i den, men kanten neråt och då sprack den. Ikea säger att diskhon ej görs längre och inte bänkskivan heller. Diskhon är underlimmad så då måste jag köpa nya bänkskivor i hela köket. Eller din var kanske inte underlimmad?
Ja, våran diskho var underlimmade och fick byta både bänkskiva och diskho.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.