Skulle behöva ha lite hjälp med val av spröjsmodell, om de ska vara utanpåliggande löstagbara, mellanglasspröjs eller fasta spröjs (utvändigt, mellan och invändigt). Vad finns det för för och nackdelar med de olika modellerna, vad har ni för erfarenheter. De största fönsterna har måtten 10x19 och vi kommer ha en modell med fyra rutor, se bifogad bild modellen till vänster. Spröjs.jpg
Fönsterna kommer att vara aluminiumbeklädda träfönster.

Läste någonstans att man kan ha både mellanglasspröjs och utanpåliggande? Någon som har erfarenhet av detta? Är det lite kaka på kaka?
 
Om man vill ha ett riktigt gammaldags utseende så vill man ju ha spröjs mellan alla rutor, inne såväl som ute, eftersom det var den ursprungliga funktionen med spröjs... och fönstren var antingen 1-glasade eller möjligen 2-glas. På 50-60 talen kunde man ju göra tillräckligt stora rutor som höll, och blev billigt nog, så då började man sätta in stora panoramafönster helt utan mellanbågar eller spröjs i alla hus.

Nuförtiden har man ju oftast bara spröjs som en designdetalj, utsmyckning, och då vill man ha en hel ruta bakom som går att tvätta lättare, därför utanpåliggande och löstagbara spröjs.

Personligen tror jag att man ska välja endera vägen, inget mellanting. Antingen fasta riktiga spröjs, enbart, och då på båda rutorna, eller löstagbara spröjs på utsidan. Jag kanske ändrar åsikt om jag ser något som förändrar det dock. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.