Hej,

Vi har flyttat in i ett hus, antagligen byggt 1800-tal någon gång. Nu har vi rivit upp plastmattor på övervåningen och hittat gamla breda fina brädor (200-400mm).

Vi tänkte börja såpa dessa och använda dem som golv.

Problemet är att det är väldigt stora spalter, upp till 15mm som värst, finns det något bra sätt att fylla upp dessa springor?
 
Tyresö
Du ska nog vänta till sommaren när golvet har svällt och se hur stora springorna är då, innan du gör något åt golvet. Fast jag har svårt att tänka mej att 15 mm-springorna sväller ihop - så mycket sväller inte ett trägolv på sommaren.
 
Hade samma problem för många år sedan och när man själv inte var så jättehändig (lite mindre än vad jag är nu). Då hade min far en lösning som bestod i att han via ett grannsnickeri sågade till ett gäng kilformade "lister" (i brist på bättre benämning). Dessa var i olika tjocklekar i "toppen", från kanske 5 mm till 15mm. Dessa limmades och knackades ner i springorna, det som blev över och stack upp hyvlades ner till golvnivå, sedan vitlaserades golvet. Nu stannade vi inte kvar så väldigt många år efter detta i bostaden så hur det höll i längden vet jag inte, men har för mig att det var helt OK ett par år efteråt iallafall.

Hoppas beskrivningen var förståelig...:rolleyes:
 
15 mm är ju litet mycket, oavsett om de är spontade på något sätt eller ej. Med en modern damsugare får ni kanske med er isoleringen under t.o.m. För att åtgärda detta som dels kan bero på att luften är torrare under vinterhalvåret, men nog främst beror på att de en gång lagts med hög fuktkvot och sedan torkat färdigt på plats, kan ni ta upp golvet, slå ihop det igen med mindre mellanrum. Som utfyllnad skulle jag ha placerat antingen en ny bräda på ena sidan eller två smalare på vardera sidan som delvis täcks av golvsockeln.
 
15mm kanske var att ta i, men 10 i vart fall. Jag hade en vision om någon slags silikonaktig sörja att spackal i, som kan följa efter träet, inga ideer om något sådant?

/Olle
 
Det spricker det med och blir fult, fult, fult. Och det rätt fort. Eftersom golvet är brett blir rörelserna stora och alla typer av nåtmassa kommer att spricka förr eller senare. Om inte förr så när den tappar sin elasticitet.
 
Silikonaktig sörja? Du skojar? Det finns säkerligen produkter från båtmarknaden att försöka med, men passar det i huset? Det blir troligen värre än 70- och 80-talens hårdlackningar av äldre plankgolv. Litet som Darth Vader, hårdlackat och perfekt men inte så levande och orginaltillståndet kan vara svår att återställa. Om verkligen slätheten är prioriteten är det enklast att lägga på en snygg korkmatta mönstrad som sent 1800-t. eller sekelskifte, kanske med ett extra papp under för extra ljud och värmeisolering, det blir slätt, lättstädat och kan t.o.m. passa bra i huset. Kanske har där även legat en sådan.
 
ollefax skrev:
Problemet är att det är väldigt stora spalter
Varför är det ett problem? Har inte bräderna hoppat ur sponten, så gör det ju inget. Vill du göra något åt det, så lyfter du upp golvet o lägger om det. Inget klet, ajabaja.
 
Nja, det är väll mest smuts aspekten, man är ju inte så bra på att dammsuga som man borde vara...

Men det får nog vara som det är, låter det som. De har nog glidit ur sponten på sina ställen, men inte så de har slått sig mellan planken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.