En närbild på en ljus parkettgolv anslutning till en vit golvlist med synlig springa vid väggens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Har precis lagt parkettgolv i hela lägenheten och snart listat klart. Tyvärr så har jag upptäckt att jag snålat på 2-3 ställen med golvet, så det blir en springa. Se bild.
Någon som har en bra lösning hur man skulle kunna åtgärda detta?
Har funderat på kvartslist. Men då blir det kvartslist på alla andra lister? Ser väl dumt ut om man har kvartslist på enstaka väggar?
Samtidigt så hamnar kvartslisten ”utanför” dörr fodret..
 
E
Testa att ta på dig ett par skor med ljus sula med bra grepp och stampa på plankan ut mot väggen så kan du skjuta ut bara den där plankan om du har tur.

Ett annat alternativ är att lägga något i samma dimension bakom sockeln nertill och sätta den tight upptill. Så den lutar ut för att täcka springan.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Prova epw s förslag, annars lossa sockeln och lägg något bakom den i nederkant som är lite tjockare än springan ser ut som typ 3 mm? En masonitbit el liknande.
/Johannes

Edit: såg att epw hade svarat samma sak i andra stycket, måste missat det!
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag hade tejpat ut på golvet och sedan lagt en latex eller silikonfog i vitt. Absolut enklast så. Att sätta kvartstav på bara en vägg ser ju lite kackigt ut.
 
  • Gilla
AnnaHq
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Jag hade tejpat ut på golvet och sedan lagt en latex eller silikonfog i vitt. Absolut enklast så. Att sätta kvartstav på bara en vägg ser ju lite kackigt ut.

Håller med dej om kvartsstaven, däremot kommer nog en mjukfog mellan golv och list inte bli så fin med tiden när golvet rör sig då det är levande material. Då är det bättre att ”shimsa” ut sockeln (enl ovanstående förslag) och lägga mjukfogen mellan sockel och vägg. Tycker jag.
/Johannes
 
K
Tycker egentligen inte att det är så farligt med kvartsstavar, så har vi det på flera ställen.. Är den bara i samma färg som golvet syns den inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.