Har en nyinstallerad Contura 520T på bottenvåningen i vårt sutteränghus. Huset är uppvärmt med direktel samt en luft/luft-värmepump som ägaren innan installerat 2003. Huset är byggt -74. När vi eldar så blir det så klart riktigt varmt och gott nere. Skorstenen går upp genom övervåningen i vår tvättstuga i mitten på huset. Där blir också bra värme när väl skorstenen har fått bli varm. Till höger om kaminen går trappan upp till övervåningen. I "trapphuset" sitter också värmepumpen i höjd med övervåningens golv.

Kan det vara nån idé att sätta en vanlig takfläkt nere som skjutsar upp lite mer varmluft upp i trappen?
Där sitter ju då pumpen och blåser på. Vill försöka utnyttja kaminen så mycket det bara går förstås och få upp lite mer värme uppe.

Ni som har denna typ av kamin, hur mycket "vågar" ni elda?
 
det blir säkert lite bättre spridning på värmen med takfläkt..eller så monterar ni fläkt i kaminen jag tror det finns till 520 också vi köpte en 655 o monterade fläkt i den för lite bättre cirkulation o det funkar kanon!!

fördelen med conturafläkten är att du kan ställa den på automatik o den känner av själv när det blir för kallt o den ska stanna av
 
Det finns speciella värmeförflyttningsattiraljer man kan ha till sånt här.
Ett exempel:
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=fec17bee1d1f39398d86b6dd88ebe358

Tror att det fungerar bättre än takfläkt. Eftersom värmen stiger är det förhållandevis enkelt att få den varma luften att sugas in i ett rör mha en fläkt för att släppas ut vid golvet på våningen ovanför.

Lycka till!
/Elin
 
Jag såg en cool pryl idag. Väckte ett visst habegär, men jag har ju ingen kamin att ställa den på...
Kolla in länken: http://www.energiexperten.se/ecofan.html

Fläkt som inte drar nån ström! Någon som har testat den?
 
Jag har en PAX 250 värmeflyttare från ett rum med kakelugn in till köket (kanal på 2 meter genom en garderob). Jag hade tudigare problem med att värmen från kakelugnen lade sig som ett lock upp i taket och kunde inte strömma ut till andra rum. Det funkar nu ganska ok - i vart fall en avsevärd skillnad. Nackdelen med alla sådana här fläktvärmeflyttarlösningar är att dom låter - det är en sanitär olägenhet med surrljud. Med Pax 250 kan man ställa varvtalet i och för sig. Om det inte varit för ljudet (och PAX är ändå tysta) så hade jag gärna ökat varvtalet lite och fått mer sprutt på luftcirkulationen. Nu håller jag igen på varvtalet för att slippa ett irriterande ljud.

Paxfläkten drar väl 4 W så en fläkt utan ström är rätt ointressant.
 
Jag köpte en sån där Paxfläkt och tänker utnyttja den genom att gå upp i mellantaket upp till övervåningen. Har en sån där gammal Bergslagskamin som avger en fruktansvärd värme som är synd att låta gå till spillo. Tyvärr funkar inte värmespridningen den naturliga vägen lite halvtaskigt på grund av planlösningen.

Återkommer om hur det hela blev när den blivit monterad.
 
En sån där fläkt med sterlingmotor är ju inte en så dum ide.
Drar ingen el - inga fula sladdar vid kaminen som kan skadas
Automatisk eftersom den drivs av värmen
Skulle vara intressant att höra någon som testat den.
Synd att dom är så rackarns dyra, inget man köper för att testa.....
 
synpunkter skrev:
Jag har en PAX 250 värmeflyttare från ett rum med kakelugn in till köket (kanal på 2 meter genom en garderob). Jag hade tudigare problem med att värmen från kakelugnen lade sig som ett lock upp i taket och kunde inte strömma ut till andra rum. Det funkar nu ganska ok - i vart fall en avsevärd skillnad. Nackdelen med alla sådana här fläktvärmeflyttarlösningar är att dom låter - det är en sanitär olägenhet med surrljud. Med Pax 250 kan man ställa varvtalet i och för sig. Om det inte varit för ljudet (och PAX är ändå tysta) så hade jag gärna ökat varvtalet lite och fått mer sprutt på luftcirkulationen. Nu håller jag igen på varvtalet för att slippa ett irriterande ljud.

Paxfläkten drar väl 4 W så en fläkt utan ström är rätt ointressant.
Har du provat att blåsa åt olika håll dvs att blåsa in den värma luften in till den kalla rummet eller tvärtom att blåsa in den kalla luften in till det varma luften.
Det sägs ju att man ska göra det senare (kall luft till varmt rum) för ett jämnare flöde av värmen i huset.
Det vore kul att höra om det gör någon skillnad
 
Har gjort hål i taket och satt in vanliga 100mm paxrör med tallrik upp till sovrummet och i takhöjd över dörrposterna på nedervåningen och det räckte i mitt hus från 35 med självdrag. 23-25 på nedervåningen och 20-22 på övervåningen.
 
Har faktiskt inte provat Hocke, men jag känner till teorin.
 
Är det nån som har provat Ecofan som nämns ovan?
 
Har provat Ecofan, fungerar mycket bra som värmefördelare i ett större rum. Fungerade dock ej som värmeförflyttare.
 
S supryl skrev:
Har en nyinstallerad Contura 520T på bottenvåningen i vårt sutteränghus. Huset är uppvärmt med direktel samt en luft/luft-värmepump som ägaren innan installerat 2003. Huset är byggt -74. När vi eldar så blir det så klart riktigt varmt och gott nere. Skorstenen går upp genom övervåningen i vår tvättstuga i mitten på huset. Där blir också bra värme när väl skorstenen har fått bli varm. Till höger om kaminen går trappan upp till övervåningen. I "trapphuset" sitter också värmepumpen i höjd med övervåningens golv.

Kan det vara nån idé att sätta en vanlig takfläkt nere som skjutsar upp lite mer varmluft upp i trappen?
Där sitter ju då pumpen och blåser på. Vill försöka utnyttja kaminen så mycket det bara går förstås och få upp lite mer värme uppe.

Ni som har denna typ av kamin, hur mycket "vågar" ni elda?
Nu är jag ju väldigt sent ute men hittade detta när jag letade efter samma sak själv och jag har i princip exakt samma förutsättningar som ovan. Jag har precis beställt en sådan här som jag tror kommer att vara väldigt effektiv:

https://elementflakten.se/butik/komplett-paket/varmeforflyttare/
 
C Ceci_vdv skrev:
Nu är jag ju väldigt sent ute men hittade detta när jag letade efter samma sak själv och jag har i princip exakt samma förutsättningar som ovan. Jag har precis beställt en sådan här som jag tror kommer att vara väldigt effektiv:

[länk]
Ser ut som en bockad plåt med två datorfläktar, borde gå att fixa själv om man är lite händig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.