I fritidshuset planeras det för en braskamin i "tv-rummet" som är ganska litet.

Jag vet med mig av tidigare erfarenheter att eldande i en braskamin gör att det blir outhärdligt varmt i just det rummet, men det påverkar knappt temperaturen alls i resten av huset.

Första tanken som slog mig var att ta upp ett hål i väggen och montera ett sånt rör med fläkt i som då blåser in värmen i det rum som ligger på andra sidan väggen, en tämligen enkel och billig lösning.

Men tanken vandrar iväg och nu sitter jag och funderar på om det kan vara värt att skala upp själva grundkonceptet till att dra ventilationsrör från detta rum med braskaminen i till alla andra rum i huset?
Materialkostnaden bör inte bli avskräckande, men det kommer innebära ofantligt många fler timmars arbete.

Huset är gammalt och byggt av glada amatörer i omgångar genom generationer... Direktverkande el via oljefyllda radiatorer under alla fönster, samt naturligt "självdrag" som ventilation.

Är det ens värt att fundera vidare på själva idén, kommer det ens fungera så pass bra att det påverkar el-elementen i de rum som ligger långt bort?
 
Börja med en takfläkt som kan vispa runt och sprida luften.
 
Det behövs ganska kraftiga grejor för att värma huset genom att flytta varm luft. Det finns någon tråd som jag inte hittar just nu här på forumet med räkneexempel på just detta.
Du kan ju börja med att prova en golvfläkt. Jag kör med det riktad direkt mot en braskamin i hörnet på ett stort vardagsrum. Kompletterat med en takfläkt då jag har högt i tak och det blir annars väldigt varmt i taknocken.

/Höghus
 
Med fläktar flyttar du en väldigt begränsad mängd luft och luft i sig är en rätt dålig "energibärare" så du behöver ha ett ganska stort flöde för att någon värme ska flyttas.
Undertryck är då bättre att jobba med, men enda sättet är att då nyttja utomhus luft (genom att t.ex. öppna ett fönster i varje ända av huset) men då tappar du mycket av värmen förstås.

En större golvfläkt (då minst 40 cm i diameter) kan absolut fungera och ge viss effekt men då borde den kunna suga in luften från taket men du behöver ändå undertryck i rummet dit du vill ha den varma luften.
 
Mina föräldrar har ventilationsrör med fläkt upp till ovanvåningen. I övrigt direktverkande el med element.
Sedan de satte in detta har inte elementen varit igång mer än när det varit -20 grader i flera dagar här. Vilket var kanske 2010?

De värmer upp 95 kvm 2 våningar helt med braskaminen =)

Jag ska sätta in fläktar med, en till ovanvåningen sen en från rummet där kaminen är ut till hallen i andra sidan huset och tanken var att försöka stänga av bergvärmen nästan helt när vi kan elda.
 
Luft är egentligen ganska effektivt sätt att flytta värme, problemet är bara mängden luft man måste flytta på. Därför är öppen planlösning och öppna dörrar det klart effektivaste sättet att sprida värmen.

Jag värmer hela mitt hus på 150m² (utom badrummen och dotterns rum) med en LLVP bara genom att ha relativt öppen planlösning och öppna dörrar (inte till badrummen och dotterns rum dock, därav problemen med dessa rum).

Till dotterns rum skall jag nu montera in en värmeflyttare. Det blir ett rätt ordentligt hål i väggen för att få tillräckligt med luftrörelse...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Till dotterns rum skall jag nu montera in en värmeflyttare. Det blir ett rätt ordentligt hål i väggen för att få tillräckligt med luftrörelse...
Återkom gärna och berätta hur du gjort detta och hur resultatet blev, jag går i liknande tankar (har LLVP i vardagsrummet bredvid dotterns rum, men värmen letar sig inte riktigt in där trots att dörren för det mesta står öppen).
 
D dagmartin skrev:
Återkom gärna och berätta hur du gjort detta och hur resultatet blev, jag går i liknande tankar (har LLVP i vardagsrummet bredvid dotterns rum, men värmen letar sig inte riktigt in där trots att dörren för det mesta står öppen).
Jag tittar på olika metallfläktar, antingen en sådan här modell:
- https://www.amazon.se/160-Industriell-Metallfläkt-Axialrörsfläkt-Badrumsfläkt/dp/B08W9L1HG5/ref=sr_1_11?keywords=rörfläkt+160mm&qid=1673260666&sprefix=rörfläkt,aps,109&sr=8-11&th=1
Eller en ren rörfläkt typ denna:
- https://www.amazon.se/rörfläkt-frånluftsfläkt-tilluft-frånluft-storlekar/dp/B0B5D52Y8T/ref=d_pd_sbs_sccl_2_1/260-3842648-7655162?pd_rd_w=4hFke&content-id=amzn1.sym.13092cb6-ccc0-4800-80af-fd9e9e754a1e&pf_rd_p=13092cb6-ccc0-4800-80af-fd9e9e754a1e&pf_rd_r=8E4EQM68Y12XVYEC3HCC&pd_rd_wg=d5J8G&pd_rd_r=3c45f2a5-7d13-4aa9-9ee4-16f6f66859c2&pd_rd_i=B0B5D7B8F5&th=1
Eller kanske något åt detta hållet:
- https://www.amazon.se/Ventilationsfläkt-ventilation-tystgående-avgassystem-storlek/dp/B09DK8G1NH/ref=sr_1_44?crid=3D0XU7FG25V5N&keywords=rörfläkt+160mm+tystgående&qid=1673260808&sprefix=rörfläkt+160mm+tystgående,aps,89&sr=8-44

Jag hittar gärna en som går att styra med en dimmerpuck, men är inte där än.

Sovrummet kommer att bli huvudsovrum om ett par år, så det kan dröja till dess också. Tanken är att blåsa in varm luft under taket och att kall luft då sugs ut från golvet. Men jag har lite olika alternativ då jag har en fd garderob där allting går att gömma väldigt bra.

Edit: Jag har till och med tittat på USB-fläktar då jag hittat ett par billiga modeller som skulle gå bra att reglera och utvärdera. Den jag har är dessutom väldigt tyst. Den skulle gå att få in i ett rör...
 
U
Finns termostatstyrda ”pax”-fläktar att köpa. När jag var yngre och bodde hemma hade vi en sån i väggen mellan vardagsrum (eldstad) och korridoren till sovrummen.
 
Rätta mig om jag har fel men skulle det inte vara effektivare att sätta en fläkt på den kallaste platsen i huset och sedan suga in den kallare luften till det varma rummet där kaminen står? Alltså så att man får ett övertryck i kaminrummet och undertryck i resterande rum?
 
E Einh skrev:
Rätta mig om jag har fel men skulle det inte vara effektivare att sätta en fläkt på den kallaste platsen i huset och sedan suga in den kallare luften till det varma rummet där kaminen står?
Det är alternativet, men då riskerar jag att få för stort undertryck i rummet som luften tas ifrån. Eventuellt måste jag då ta bort tilluftsventilen och då måste fläkten alltid köra...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.