Jag ska snart få en altan gjuten på mark och form som jag har byggt. Då det är rimligt att förvänta sig sprickor i en större betongplatta vill jag kontrollera var de uppstår genom att såga tunna grunda spår på ett antal väl valda ställen. Plattan, som kommer att vara 10 cm tjock, är på c:a 170 m2 och omsluter en pool. Spåren kommer att variera i längd från ungefär 2,5 m till 7 m och jag uppskattar att det behövs 15-18 spår totalt. Jag vill givetvis att resultatet ska bli snyggt med tunna raka spår som inte syns alltför mycket.
Jag har sökt svar på nedanstående frågor på nätet men lyckas inte hitta någon användbar information och vänder mig nu till er som jobbar med betong och har skaffat er egen erfarenhet.

1) Vilken typ av maskin bör jag använda för spårsågning?
2) Vilket avstånd är lämpligt att använda mellan spåren?
3) Hur djupa bör spåren vara?
4) Hur tunna spår går det att såga (alternativt - Hur tunna klingor finns det)?
5) Finns det någon "optimal tid" efter gjutningen som lämpar sig bäst för spårsågning?

Många vill gärna se en bild på jobbet så jag skickar med en handskiss på projektet.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…

Bästa svaret

N
https://swedendro-tools.se/se/produ...rS57kVWEW72oBEPfaIuYsUucnBEt6EDUaAqhHEALw_wcB
om du vill kapa mer än 5 cm, men du få r ju inte kapa underkantsarmeringen.
https://sandbergsjarn.se/produkter/...URDlYg-61yer3LbcAniIpYshZyka139EaAoJ-EALw_wcB
Om du bara vill såga 27 mm.
Har bara använt den stora, men med festool skena blir det perfekta raka snitt.
Spåren blir 2 mm, vet inte hur djupt du behöver skära.
Du bör såga 1-2 dagar efter gjutning, sen blir det bara hårdare och hårdare.
Ska inte ytan bekläs, en sån faktor måste väl tas med i sågningarna?
10 cm är i mina ögon en ganska tunn gjutning för så stor yta.
Vi gjöt precis en poolbotten på ca 70m2, och det gick 22m3 betong, och armering som vid ett brobygge =).
Men lite tjockare än 10 cm
 
Hej och tack för svar!
Ja det är denna typ av maskin jag vill hyra,.
Jag vill helst hitta en med skena och som än kan kopplas till vatten så att jag slipper allt flygande damm.
 
Med 22m3 på 70 m2 blir ju plattan tjockare än 30 cm, du måste ha gjutit något annat också, kanske poolväggar i betong, typ thermopool?

Jag ska inte bekläda betongytan och planerar att såga ca 20 mm djupt
 
N
Poolväggarna blir nästa gjutning.
Polen ligger en bra bit under mälaren, som är 10-15 meter från poolen.
Så vi fick bygga ett vattentätt rum runt poolen innan.
Jag hade kört dammsugare istället för vatten vid kapningen.
 
  • Byggarbetsplats med armeringsjärn, byggställningar, täckta stegar och en havsutsikt. Under konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med armeringsjärn, träformar, arbetare och elinstallationer innan betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med armeringsjärn, träformar, och byggmaterial. Utsikt ovanifrån. Construction in progress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med armeringsjärn, träformar och konstruktionsmaterial, förberedelse för gjutning av betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
G Gillar att bygga skrev:
Med 22m3 på 70 m2 blir ju plattan tjockare än 30 cm, du måste ha gjutit något annat också, kanske poolväggar i betong, typ thermopool?

Jag ska inte bekläda betongytan och planerar att såga ca 20 mm djupt
Jag skulle tycka att det räcker md 4 sågningar, kanske 6.
 
Herre jösses vilket poolbygge, wow!

Jag lyckades hitta en Flex Cs60 wet cirkelsåg för sten och betongsågning som jag hyrde idag.
Vi gjöt för 2 dagar sedan och jag sågade några spår ikväll för att testa innan mörkret lades sig. Det gick lätt att såga och jag uppskattade att slippa allt damm, bara att spola av betongen och arbeta vidare.Jag använde en lång knutbräda som linjal för sågen.
Jag planerar att såga resten imorgon om det inte blåser för mycket. Jag har hela plattan övertäckt och måste täcka av de sektioner som jag sågar. Skickar med några bilder. Slipmaskin, gula slangar och trä på rödmålad yta, våt efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med röd betong, cirkelsåg, träplankor och skyddsdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg på röd yta med träreglar, slang och kabel på blå presenning. Arbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
N
Ok.
Hoppas det funkar.
 
N
Nu börjar väggarna ta form också.
 
  • Byggarbetsplats med stegar, betongväggar, trästöttor och kablar under konstruktionstält. Oordnat och under byggfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med betongkonstruktioner, trästegar, och utstickande elektriska ledningar. Skydd, stegar och konstruktion i process.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Återigen, maffigt bygge, alltid roligt att se när ett projekt rör sig framåt!
Alla vita slangar, är det tomrör eller pex rör, och vad kommer dom att användas till?
 
N
Ja nu är dom tomma.
Dom ligger där för att ritningen säger så.
Det visar sig senare vad dom ska användas till, inget jag faktiskt tänkt på.
Tyvärr inte min pool
 
N
Går långsamt framåt =)
 
  • Byggarbetsplats, två arbetare, betongstrukturer, hinkar, verktyg, stegar, säkerhetsställningar, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med betongkonstruktioner, oorganiserade byggmaterial och verktyg, under ett tält, vid vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
N
Mittenrummet är teknikrum, blir nog bra när det blir klart.
 
N
Självklart behövs det ett litet spel för att lägga alla tunga plattor med mm anpassning.
 
  • Byggarbetsplats inomhus med byggställningar, verktyg, och byggmaterial under en metallstomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
N neo11 skrev:
Nu börjar väggarna ta form också.
Varje slang hamna i vart sitt trappsteg, har dock inget kort på det. Trappan går åt båda hållen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.