Hej
Se bilden. Så ser det ut runt varje fönster i vårt hus.

Något tips på hur jag kan göra för att få det hålla i framtiden. Vi bor i ett trähus kanske jag kan tillägga..


20140129_093420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är huset nybyggt?
Trähus rör sig normalt en del under den första tiden när virket torkar/krymper. Speciellt hus som byggs snabbt (som de flesta hus gör idag) så uppstår ofta dylika sprickor.

Om så är fallet så borde du kunna laga skadorna och förhoppningsvis slippa dem i framtiden. Är huset inte nybyggt så tycker jag att det är konstigt att det spricker så pass mycket.
 
Hej
Byggt 2011, så ja. Håller det att bara spackla över springorna? Eller är latex en bättre ide?
 
larsdavid skrev:
Hej
Byggt 2011, så ja. Håller det att bara spackla över springorna? Eller är latex en bättre ide?
Skär upp lite försiktigt ett "dike" och fyll med latex. Se till att dra så pass hårt med fingret när du jämnar ut latexen så du får en liten försänkning. Spackla sedan över och måla. Så har jag gjort i vårt hus på flera ställen där klantarslen till tidigare ägare inte lagt en fästregel bakom gipsskarvarna :mad:
 
Eftersom sprickan på bilden kommer såpass långt in på väggen skulle jag tro att skivan på väggen inte går ut till salningen utan slutar där du ser sprickan. Vid skarvar mellan skivor sätter man väv eller papp av något slag för att skarven inte skall spricka, här är skarven så stor att lite mjukfog inte räckte och förmodligen finns varken väv eller papp.

Jag hade valt ett fönster och skrapat rent det spackel och fog som finns för att se hur det ser ut under.

Mjukfog har fördelen att det klarar större rörelser än spackel men är svårare att få slätt. Är det stora områden så syns det dessutom efter målning eftersom strukturen är annorlunda och fogen suger inte på samma sätt som spackel.
 
Tack för svar! Efter att ha tittar närmare på sprickan så upptäckte jag att själva salningen sitter lös.. Den e bara limmad på plats och limmet har nog släppt.. Suck..
 
larsdavid skrev:
Tack för svar! Efter att ha tittar närmare på sprickan så upptäckte jag att själva salningen sitter lös.. Den e bara limmad på plats och limmet har nog släppt.. Suck..
Slarvpellar!!!
 
Har du haft 2års besiktning ännu? Det där brukas åtgärdas då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.