Hejsan!!

Jag undrar om det är några som vet vad det kan bero på att vi senaste 3 månaderna hittar sprickor varje dag och de går uppe från och ner och i sidled och i rutorna i taket, det finns sprickor i varje fönsterkarm och mellan trappen och väggen till övervåning. Detta hus är byggt 1931 och de flesta renoveringarna som är gjorda är gjorda under 80talet och det installerades bergvärme 96. Varför har det gått så fort med dessa sprickor? det finns även en del sprickor utvändigt. Vad ska vi göra åt detta?

Tacksam för tips och råd eller bara kanske någon som varit ut för detta.

/mulligalinda
 
B
hej. vad för väder och temperturer har du haft?
 
Hej
Vi har haft mellan -5°C till -25 °C och snö

Förra året var det kallare och mycket mera snö
 
Är det trä så "spricker" det mesta på vintern, anledningen är att luftfuktigheten är rejält mycket lägre nu och torkar ut trät.
Till sensommaren har allt gått tillbaka, är det välgjort blir sprickorna givetvis mindre, men det går inte att undvika dem.
 
Men man kan ju undra varför ska trät spricka nu och inte varje år. Vi ligger ju på samma temp inne som när vi flytta hit för 5 år sen och de före oss låg på en mycket högre inne temp än vi hur är det möjligt då.
 
Jag har också märkt att uttorkningen varit extrem.Parketten har vågat sig litte framför kaminen, ( Faneren släpper i en del hörn, 20 år gammal ). Vi eldar i kamin och så har vi FTX ventilation. Jag slog ifrån FTX:en några dagar i jul och då gick det tillbaks.
 
Förra vintern och denna har givit extrem uttorkning. Vi har fått sprickor på ställen där det inte funnits förrut. :(
 
Det handlar inte om någon spricka utan det rör sig om ett 30tal i både väggar tak och golvet börjar knarra mycket mer. Snickaren har varit här och kollat och han tycker inte det beror på uttorkning.
 
Har du förändrat något på förutsättningarn ? Ventilation värmeanläggning eller byggt om ? Hade du av någon anledning det väldigt fuktigt innan ?
 
Nej vi har inte förändrat något sedan vi köpte huset för 5år sedan. vi har inte ändrat ventilation eller värme utan det har varit bergvärme sedan 96. det är lika fuktigt eller inte nu som då.
 
Bilder?

Mycket snö på taket?
 
nej inte mycket snö på taket.
 
  • sprickor 059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sprickor 131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
*puffar* det vart så tyst från alla här inne. ingen som kan säga något mer om dessa sprickor.
 
B
va vill du att vi ska säga? att dom försvinner?
tyvärr händer det grejer med levande matrial
 
Det ser ut som sättningsskador tycker jag. Men vad det beror på, ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.