Hej på er,
Vi har gjutet på befintligt källare platta en cement platta icke armerad på 5 cm tjock i början av januari och idag upptäkte jag att i det stora rummet så vi har massor av sprickor ser ut som trä mönster. ( bara i det rummet de andra var bara en liten eller två ).

Vi tänkte börja kakla hela källare men nu vi måste utreda detta inann
nu vi undrar vad ska vi göra? vad är bäst ? ska vi pila bort den och göra om med armering? behöver vi oroa oss för de andra som har en eller två sprickor?
Snälla hjälp.



lite info plattan är gjort enligt receptet på cement förpackningen med hjälp av en tumlare maskin tempraturen varit runt 10 grader.
 
Jag tolkar frågan som att ni har gjutit på 5cm för att komma i "rätt" höjd. Var det värme i rummet efter gjutningen?
Är på gjutningen fortfarande stabil och homogen, bara flertalet små krympsprickor så funkar det förmodligen att lägga klinker på. Fast känns pågjutningen lös/ihålig hadde jag rivit...
 
Tunna pågjutningar är knepiga. Även om man armerar uppstår tvång mot den mogna betongen. Kanterna reser sig och det blir bom. Det är jättenoga att utförandet blir rätt annars blir det så här. En riktig bedömning av lämplig åtgärd låter sig inte heller göras utan att man har sett konstruktionen.

Gå över golvet och markera alla bommar så att du får klart för dig omfattningen.
 
du har gissat rätt vi har gjutet 5cm för att komma i rätt höjd.nej det var inget värme okej men om vi ska riva bort och gjuta på nytt ska vi armera?
tack på förhand
 
När är huset byggt? Ska det vara tätskikt under klinkern?
 
huset är från 1934, nej inget tätskikt under det är oisolerat platta.
Men i sommras vi har lagt extra isolering190 runt huset + nytt fasad kan det vara att det har blivit sättningar i grunden pga den extra vikten, som gör att de sprikorna har kommit ? kan det vara?
 
Nej, dina sprickor är med största sannolikhet plastiska krympsprickor.
 
Sprickorna har nog inget med fasad och isolering att göra. Det är oerhört svårt att få tunna pågjutningar att funka. Det handlar om att ha rena och genomvåta betongytor som man gjuter mot. Samt att den nya gjutningen inte torkar för fort (hålls fuktig). Dess utom så har betongen från 1934 inte lika mycket cement i sig som den Ni blandat från säck. Ska det bli riktigt bra så skulle gamla betongen bort ny armerad gjutning göras (ca 10cm). Men känns den utförda pågjutningen fast och man inte ska belasta golvet med vedklyvning och dyligt så funkar det förmodligen med klinker ovanpå. Armering är aldrig fel i en gjutning. Efter som huset är från 1934 så finns det inget kapilärbrytande lager under bef. betong vilket gör att fukt vandrar genom betongen och det måste det kunna göra även efter klinkerläggning. Så var försiktiga med valet av primer den måste vara "öppen" tillåta fuktvandring.
 
Jätte tacksam Erlandsson,
Vi tänkte ha badkar och bastu där men jag fundera på att om jag ska göra om gjutningen med armering så risken står kvar att få sprickor eller hur?
igentligen plattan är fast och det är bara de sprickorna som gör mig orolig att jag kommer att få de sprickorna genom klinkers.
Så jag tror att det kanske bäst att göra om och höja tjckleken till 7CM med armering? vad tror ni?
 
Sprickorna går inte genom klinkersen möjligen fast långsökt spricker fogen och det beror i så fall på rörelse i underlaget och inte på dina krympsprickor.
 
Good, jag tror jag ska fundera lite innan jag betämma mig om jag ska gjuta på nytt eller inte jag återkommer senare med beslut eller resultat av den nya plattan vi får se till dess tackar jag er så jätte mycket för hjälpen.
MVH
 
Bastu och badkar - då hoppas jag verkligen att ni planerar ett tätskikt!?
 
Nej man bör endast använda tätskikt runt golvbrunnen i denna konstruktion. gammal platta på mark, eftersom det vandrar fukt underifrån som skulle bli instängd under ett tätskikt.

Jag hade blandat en spann tunnt flytspackel och hällt ut för att täppa igen sprickorna och sen kört på med klinkers.
 
Hubbe2 skrev:
Nej man bör endast använda tätskikt runt golvbrunnen i denna konstruktion. gammal platta på mark, eftersom det vandrar fukt underifrån som skulle bli instängd under ett tätskikt.
Precis - Men man bör väl i de mest utsatta området använda sig av tätskikt - Vad jag vill anser utsatt är ca 50cm kring golvbrunn, eventuellt duschhörna och 50cm utanför den. Även i en bastu skulle jag vilja sätta tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.