Hej!

Har precis slitit klart med min altan och konstaterar tyvärr att många trallbrädor (120x28) spricker, en del ganska mycket och andra lite mindre. dryga hälften av brädorna är inte spruckna dock och ser inte heller riktigt lika dana ut som de som spricker. Har man haft oflyt och fått olika partier eller vad kan det bero på? Har köpt vid två tillfällen men det verkar va lite blandat ändå tycker jag, möjligen var första partiet lite mindre sprickbenäget.

Tacksam för tips!

Mvh Andreas
 
Allt virke söder om indalsälven spricker, tryckt eller otryckt. Det tryckta är ju oftast lite blött när man lägger det för ingen sitter väll och tittar på när det torkar innan man sätter tarllskruven i dem, detta kan oxå bidra till sprickbildning
 
Thomas skrev:
Sprickor uppstår väldigt lätt om man vänder trallen fel. Om man kollar årsringarna så ska dessa i ytterkant peka mot backen. Det blir sprickor ändå men dessa sitter på undersidan och syns ej. ;D
Hej, tack för svaret.

Jag har strävat efter att göra så som du säger, men i vissa fall var det svårt, det var tex inte samma på båda ändar eller typ kärnan av virket på en sidan och ringar på andra, hur gör man då?

Mvh Andreas
 
Hej köp virket under lågsäsong , höst vinter då får du inga sprickor, det har legat egtt tag o torkat osv,,

// goerana
 
Hur stora spickor pratar (skriver) vi om egentligen?Småsprickor på en millimeter är oundvikligt oavsett hur brädorna ligger vända och har absolut ingen betydelse tycker jag. Huvudsaken är att trallen är skön att gå på.

Smörj trät med grumme tvättsåpa varje vår så blir det mjukt och skönt.
/CC
 
chris47 skrev:
Hur stora spickor pratar (skriver) vi om egentligen?Småsprickor på en millimeter är oundvikligt oavsett hur brädorna ligger vända och har absolut ingen betydelse tycker jag. Huvudsaken är att trallen är skön att gå på.

Smörj trät med grumme tvättsåpa varje vår så blir det mjukt och skönt.
/CC
Hej hej!

Det är väl inga jättesprickor men är man petig så är man, det är väl främst att det ser ut som det är lite olika kvalitet på brädorna som stör mig något, jag har ändå köpt på samma ställe, dock inte allt på en gång.

Sen har man ju sett en del andra däck utan i princip nån spricka i trallen och jag undrade mest om jag gjort nåt fel eller om det är kvalitet som skiljer.

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.