Hej,

Vårt hus är 2 år nu. Har inte bott i trähus förut. Om man kollar på brädorna på fasaden så finns det sprickor i endel. Är det normalt? Kan inte vatten tränga in då mot isoleringen och orsaka fuktskador i framtiden, eller?

// Lina - tacksam för svar om någon vet... :)
 
Inte ovanligt att planken spricker. När panelen blir för dålig, typ innan du för hand kan trycka en spik rakt igenom, panelar man bara om.

Framtida fuktskador, förutom på panelen, tvivlar jag på.
 
Tack för svar!

// Lina
 
Använ latexfog eller plastic padding för att täta sprickorna. Måla sedan bara över.
 
" Kan inte vatten tränga in då mot isoleringen"

Men det finns väl vindskiva bakom?
 
Du har förmodligen någon form av vindskydd bakom panelen. T ex gips eller tjärpapp (förmodligen gips om det är så nytt). Dessutom har du ju en luftspalt mellan brädfodringen och vindskyddet, så även fast det skulle komma vatten genom panelen så ventileras fukten bort.
 
Jag "lagade " min panel som hade lite torrsprickor med linoljekitt. Det har fungerat väldigt bra. Man ser inte sprickorna efter det att dom målats och dom håller tätt mot vatten samtidigt som linoljekitt är ett naturmaterial som går bra ihop med trä. Inga fåglar har ännu hittat kittet i brädorna. det som sitter i fönstren hittar dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.