För ett par månader sedan anlitade jag hantverkare som bredspacklade och målade mina väggar. De gjorde ett mycket snyggt jobb, men jag har nu på flera ställen upptäckt sprickor, vissa riktigt långa och synliga :(

Jag vet inget om sånt här, kanske någon kan råda mig? Har jag rätt att få sprickorna åtgärdade? En nyrenoverad lägenhet borde väl se nyrenoverad ut längre än så..? Jag tycker själv att det är spacklet som har spruckit (de köpte spackel och grundfärg), men undrar också om det kan ha att göra med färgen (Beckers, det enda materialet jag själv köpte)? Vad kan ha orsakat detta?

Tacksam för hjälp!
 
beror ju lite på hur sprickorna ser ut...(lite bilder är alltid bra)
är de raka så kanske underlaget rör sig o sprickan är över en underliggande skarv
är de ojämnt kanske för tjockt lager spackel t.ex eller även där underlagsom inte är stabilt
(rör sig)
 
>>Har jag rätt att få sprickorna åtgärdade? <<

Visst har du det. Ring målarna och berätta så fixar det sig nog.

Lägg upp några bilder på sprickorna också så vi får se.
 
Tack för era svar! Här är två bilder (den ena rätt så oskarp tyvärr, det är ju nästan omöjligt att ta bild på en vit vägg utan stativ... :))
 
  • SprucketSpackel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch, det var ena fula sprickor du fått. :(

Det är spacklet som spruckit, och har alltså inte med själva färgen att göra.
Vad har du för material i väggarna bakom spacklet? (Puts på trävägg?)
 
Ja, de är inte fina... :( Det är tegelväggar, men vad det är mellan dem och spacklet vet jag inte. Huset är byggt på 50-talet vill jag minnas.
 
Kan vara sprickor i putsen under spacklet...
 
TACK ännu för era svar. Jag ringde hantverkarna och de kom utan tvekan och fixade till sprickorna och målade mina väggar. Nu är det hur fint som helst hemma igen!
 
Va gött! Så ska de gå till.:)
 
Underbart!

Vad var felet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.