Kolla in de här bilderna.
Snickaren har precis gipsat väggar och tak med renoveringsgips i bägge fallen. Färgen sprack redan efter några dagar runt hela kanten på taket, i skarven mellan gipstaket och den gamla hålkälslisten (översta bilden). Vad är fel?
Det sprack även längs hela innerhörnet där två väggar möts (undre bilden). Det är timmer under ena väggen (yttervägg) och brädor under den ändra (mot råvind). Vad är fel?
Spricka i taket där renoveringsgips möter gammal hålkälslist i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka längs innerhörnet där två nyligen gipsade vita väggar möts, ovanför en vit list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan vara snickaren som gjort ett dåligt jobb, men det kan också bero på att det gamla huset rör sig mer än vad gips, skarvremsor och spackel klarar av.

Var det sprickor där sedan tidigare? (Typ spruckna tapeter, el sprucken färg)
 
  • Gilla
krutong
  • Laddar…
Vad sitter under renoveringsgipset?
 
  • Gilla
krutong
  • Laddar…
Väggarna under är rena brädväggar (Se foto). Ohyvlat, ospåntat, ca 25-30 mm. På vissa avsnitt spikade direkt på timmer men ut mot kattvind (nära hörnan) och råvind (tak) är brädorna spikade direkt på reglar/bjälklag. Tidigare har väggar och tak varit pappade.

Från vad jag såg tror jag faktiskt inte att han har spacklat in någon pappremsa i hörnan mellan väg Hörn av ett rum med ohyvlade träväggar och synliga reglar, äldre taklister intill taket och ett fönster som visar ett trädlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
garna. Behövs det om det ska tapetseras med papperstapet sen? Han har definitivt inte lagt någon pappersremsa eller spacklat ut över taklisten (det hade väl blivit konstigt?) utan han har skurit renoveringsgipsen kant i kant mot den kvarsittande, gamla taklisten. Möjligen ligger det en tunn sträng latexfog ovanpå kanten men jag tror inte ens det. Så vad är felet.
 
Den ytan upplever jag som alldeles för ojämn/grov för att bara köra med renoveringsgips (6mm).
Där hade det behövts vanlig gips.
Kanske t.o.m så att grövre ojämnheter hade behövt justeras före.
 
  • Gilla
krutong
  • Laddar…
Men själva ytan ser bra ut på väggarna. Det är skarven mellan gips och gamla hålkälslisten i taket samt skarven mellan gipsskivorna i innerhörnan som är problemet. Sen är det bulor precis i kortskarven mellan flera gipsskivor i taket (ett annat inlägg jag har gjort här) men faktiskt inga större problem när det gäller själva underlaget.
 
Jag tror underlaget rör på sig för mycket och är för otätt för att klara skarvarna.
Varför renoveringsgips?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tanken med renoveringsgips var att kunna behålla ursprungliga foder, karmar och lister utan att börja riva, skarva, förskjuta dessa osv. Jag tror också att underlaget rör sig en hel del men visst borde det väl bli exakt samma problem med vanliga, tjocka gipsplattor där? Frågan är hur man normalt hanterar den sortens rörelser mellan gipsplattor.
 
Man behöver nästan vara på plats för att kunna ge förslag på åtgärd.
Är underlaget inte tillräckligt stabilt, så får man ju börja försöka fixera det bättre.
Är det snett, så kanske man måste börja rikta väggen.
Det är ju inte meningen att gipset ska ta upp några underliggande rörelser.
Jag är ingen expert kring renovering av riktigt gamla hus..
Kanske är gips inte rätt väg att gå på grund av husets naturliga rörelser.
Sedan är ju spruckna tapetskarvar etc. heller inte helt ovanliga i äldre hus.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Aha, tunn renoveringsgips satt utan att ni tog loss fodren/taklisterna, (och av förklarliga skäl inga skarvremsor).
Ja, då blir det självklart sprickor. Helt ofrånkomligt. Du kan latexa ihjäl dig på den skarven, den kommer ändå alltid att spricka upp.

Samma sak i hörnet om det inte är satt någon skarvremsa. Dock kan det mkt väl vara så att en tapet döljer och klarar sig från att spricka.
 
Vad var det tidigare på väggarna och taket? Spännpapp?
 
Ingen pappremsa? Då är det ju dödsdömt redan från början....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.