Skulle behöva tips hur jag åtgärdar dessa sprickor på min husfasad, jag knackade loss så det lossnade större bitar, blev hål på vissa ställen upp till 4 cm djupt. Köpte någon form av kalkputs använde en elvisp och blandade med vatten, tills det blev en bra konsistens att fylla hålen. Slabbade på allt ca 14:00 i går. Kollade i dag sitter det mycket dåligt, det har spruckit längst kanterna och det går skrapa bort putsen med fingret
 
  • Sprickor i beige fasadputs på ett hörn av ett hus med en metallrörledning längs sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vad har du bakom putsen
 
Hej det ser ut som en grov grus/sandblandning. Blev rätt djupa hål i fasaden upp till 4 cm på vissa ställen. Köpte någon putsblandning rätt grovkorning och blandade med elvisp och lite vatten och drog på fasaden. Ingen aning om jag gjort rätt?
 
R
Är det den nya som du kan skrapa bort , troligtvis är det något grovt putsbruk bakom , kanske självblandat
med för lite cement/kalk i , då blir det grynigt och har dålig hållfasthet och blir smuligt
När du la på ny puts , blötte du underlaget då , kan vara att underlaget sög ur allt vatten det torkade för fort och då fäster det inte som det ska och kan krympa
Prov med vanligt kalkbruk och inte för tjockt konsistens utan näst intill vattnig men ändå fast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.