Hej! har bilat upp och grävt ur (45 graders sparade bärlagerkanter runtom) ett rum i källaren ca 2,6 x 2,4 m. lagt markväv i botten , sedan stampad singel ca 5 cm, sedan 25 cm isolering ( xps samt 100-isolering), sedan 10 cm armerad, vibrerad betongplatta med prisolrör ingjutet. köpt färdig betong direkt från cementgjuteri till vilka jag sagt var jag ska ha betongen till och kört på kärra. fyllt ut de tomrum runt isolering och avloppsrör med singel så gott jag kunnat. plattan har 4 genomföringar ( avlopp till dusch, handfat och toa samt vattenledning in i huset). vid dessa genomföringar har efter gjutning ( inom 1-2 mån) uppkommit sprickor och jag vet ej hur jag ska gå vidare med detta arbete. i det hörn där inga genomföringar finns, finns inte heller inte någon spricka.

plattan är tänkt att flytspacklas för avrinning mot duschbrunn samt sedan sätta klinker. armeringen i plattan ligger på 40 mm distanser och sedan ligger prisolrör najat ovanpå. jag har alltså ca 2,5 cm från ovankant prisolrör till ovankant betongplatta. jag tror att sprickorna är s.k spänningssprickor, för den dagen jag gjöt plattan var jag iväg ca 3-4 h efter gjutning och kom hem till ett ganska varmt rum. visste ju att plattan skulle vattnas några dagar men trodde inte att detta behövde ske direkt efter gjutning utan att detta kunde ske lite senare den dagen. vattnade sedan rikligt i 2 dagar ( verkar lite kort av vad jag läst här på forumet). detta är min 6:e gjutning i mitt hus och de förra har gått finfint tidigare, men denna är första i grundplattan.

nu till mina frågor, vad gör jag nu med min platta och mina sprickor? alternativen är, tycker jag, att antingen river jag upp plattan och gör om eller så flytspacklar jag och hoppas att det inte rör sig mer( det ser ut som att sprickorna har stannat/inte rör sig- men svårt att säga). en spricka är lite bredare- knappt 1 mm och de andra hårstråtunna. om jag nu ska bygga på befintlig platta,ska jag bila ur lite längs sprickorna för att på så sätt göra lagning starkare eller bara borsta av, lägga ut primer och flytspackla? är det kanske så att jag missar något i mitt underarbete? tacksam för svar och tack även för ett riktigt bra forum för en noob som jag. bifogar lite bilder.
 
  • DSC00262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00286.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Haha, du kan slappna av! Det du visar är helt vanliga krympsprickor - inget att oroa sej för eftersom dom bara är ytliga. Nästan varje villaplatta i hela Sverige har någon form av krympspricka.
Det är bara för dej att göra det du skulle ha gjort: Täck ytan med plast och se till att betongen är sjöblöt i 10 dygn. För att skapa det optimala klimatet för betongen, så vill betongen ha +5 grader och hög luftfuktighet under hela härdningstiden - 1 månad. Därefter börjar uttorkningstiden. Ring betongstationen så förklarar dom för dej hur lång uttorkningstiden är, innan du kan tätskikta. Så ingen extra värme mer än max vanlig rumstemperatur i badrummet och håll dörren stängd för att behålla fukten.

Jag misstänker att du fått en betongsort med lågt VCT-värde (0.38) - vilket är helt rätt i våtutrymme som ska tätskiktas, och den sortens betong har en förmåga att krympspricka pga den höga cementhalten skapar hög egenvärme under brinnprocessen dom första 3 dygnen. Lägg handen på betongen, så känner du hur varm den är.

Så du kan bara slappna av - det är bara ett kosmetiskt fel utan någon som helst betydelse.
 
Redigerat:
hej igen. som jag skrev skedde sprickbildningen under en period av 1-2 mån efter gjutning och jag gjöt ungefär runt augusti i år (nygjuten platta med modifikation). finns väl antagligen ingen mening längre att blöta upp nu antar jag- borde vara en kruttorr och härdad platta nu? hur kan man veta att sprickan ej är genomgående? mvh
 
Tyresö
Det enda sättet att kontrollera det är att borra ur en kärna ur plattan - men det ska du INTE göra. Jag gör inget annat om dagarna än levererar,pumpar och gjuter betong och det har jag gjort i väldigt många år, och jag ser på hur du har armerat (helt enligt läroboken) att det tekniskt omöjligt kan vara en spricka rakt igenom. Jag vet hur en krympspricka ser ut - jag har sett miljontals i mitt liv - Hela betongStockholm är fullt av krympsprickor. Du kan göra ett enkelt test, häll i lite vatten i sprickan - rinner vattnet rakt igenom direkt, då går sprickan rakt igenom.

Är det 2 månader sen du gjöt, ja då är betongen färdigbrunnen.

Men den där krympsprickan kan du släppa, det är bara kosmetiskt.
 
jo ang sprickorna så bor jag på radonrik mark och vill inte få in detta i min källaren, därav mitt intresse för dessa springors tillfixande. provade med lite vatten i springan och vattnet gav sig ner i springan men ochså längsmed springan ca halvmeter eller mer bort därifrån jag hällt på. plattan/springan verkar suga rätt bra så frågan om vad som är vad är svårt att säga. mvh
 
Tyresö
Är sprickan rakt igenom, då försvinner vattnet rakt ner - du ser skillnaden på hur vattnet rinner när du vattenmättat sprickan.

Är du osäker, prova ringa dom här, dom kan säkert hjälpa dej.

http://www.cbi.se/viewNavMenu.do?menuID=103
 

Bästa svaret

Enda felet är att golvvärmeslangen ligger lite nära brunnen ;) , såna där sprickor fick jag också trots att jag gjorde EXAKT så som man skulle. Jag hade dock en snabbtorkande betong som jag blandade själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.