Anlitade lokalt byggföretag för att byta ytterpanel hösten 2023 och allt såg bra ut efter avslutat jobb. Nu har panelen på södersidan av huset börjat spricka lite varstans och jag undrar om det är vad man kan förvänta sig? Solen steker på just den husväggen så förstår att trät kommer röra på sig men borde jag klaga? Har trots allt spenderat många sköna kronor på detta.

Bifogar några exempel.
 
  • Spricka i nybytt röd ytterpanel på hus, tecken på skador från solens värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad ytterpanel med synlig spricka på en av brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprickor i röd ytterpanel på en husvägg i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Tyvärr så är trä ett levande material, så det är nog bara att lära sig leva med det.
 
Det är ju inte toppkvalitet på de brädorna som spruckit, frodvöxta och kvistiga, då blir det inte bättre. Är man petigt seriös så sorterar man bort sånt åtminstone på utsatta väggar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det är ju inte toppkvalitet på de brädorna som spruckit, frodvöxta och kvistiga, då blir det inte bättre. Är man petigt seriös så sorterar man bort sånt åtminstone på utsatta väggar.
Så går det när man köper Bergslagspanel från Karl Hedin, tur den var billig i alla fall. Notera ironin. :)
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det är ju inte toppkvalitet på de brädorna som spruckit, frodvöxta och kvistiga, då blir det inte bättre.
Det är som TorpAnders skriver, om man dessutom spikar bottenbräderna med en spik i varje sida på spikreglarna ökar risken att bräderna spricker.
 
Är den spikad med två spik i panelbrädan på samma nivå kan det bli så. Jag spikar panelbrädan med endast en i mitten och sedan får lockläkten hålla in kanterna på panelbrädan.
Rätt spikat hade kanske inte dina panelbrädor spruckit.
 
wildeside
Ja ska man ha kvalite på panelen så får man leta upp norrländsk tät vuxet trä. Köper man i billighetsbutiken så får man nått dom kallar för furu/gran med 5-15 mm årsringarna.
 
Med två spikning kan det ändå hända.
 
Får blaska på ett lager färg till på väggen och försöka fylla i sprickorna lite då. Då slipper jag ha tråkigt framöver också.
 
R Renoveralitegranna skrev:
Får blaska på ett lager färg till på väggen och försöka fylla i sprickorna lite då. Då slipper jag ha tråkigt framöver också.
Med slamfärg skulle jag säga att det är rätt meningslöst, byt de spruckna brädorna, vänd de nya åt rätt håll och fäst dem med en tretumsspik i mitten
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och lockläkten med en 4-tum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.