Jag är en mycket nöjd ägare av en Solo Innova 30 som jag haft i ca 2.5 månad.
Men när jag hade sotat pannan för någon dag sedan gjorde jag en liten
upptäckt.
Längst ned i mitten på keramikskålen är det en spricka ca 1mm tjock och 2 cm lång, såg även en lite längre tunn spricka inne i skålen.
Är detta "normalt slitage" eller nått man ska reklamera??
Ska tilläggas att jag varit otroligt försiktig när jag tagit ur askan (med dammsugare) för att inte skada keramiken.
 
Så ska det inte vara. Jag har kört 3 år med min skål och inte fått några sprickor.
Ring Baxi !

Vad kör du primär lufts reglaget på? Det översta
 
Primären är på 25% öppet (2 prickar)
 
Oj ja då kan du inte ha kört på för hög effekt i alla fall.

Jag har min på 75% öppen.Nedre ca 25%
 
Kan det ha nått med det inträffade att göra?
 
Har mailat Baxi får avvakta svar.
Tack för hjälpen Andreas! Vad får du förresten för rökgastemp
med luftinställningarna du har? 75-25
 
Jag ligger väl runt 200.
Innovan verkar ge snarare 40kw än 30kw. Jag laddar mina 2000L på ungefär 3.5 timmar. Hur lång tid tar det för dig att värma upp tankarna?

Jag tror inte dina inställningar har något att göra med sprickan. Enligt Baxi så kan det vara lite kämpigt för skålen om man kör på fullt öppet primär spjäll och eldar med björk. Då slits den mera.
 
Jag laddar också mina 2000 L på ca 3.5 till 4 timmar och då ligger rökgasen
på ca 180. Jag eldar med björkved.
Vad kostar en ny keramikskål eller en komplett keramiksats att köpa?
 
4125 kr inkl. frakt kostar en komplett keramiksats till Solo Plus. Med de nya keramiksatserna ska det vara möjligt att bara byta skålen. Det gick inte på min Solo Plus från -84. Kolla om skålen sitter löst. I så fall kan man bara beställa en ny skål. Borde vara billigare.
 
VedErik skrev:
4125 kr inkl. frakt kostar en komplett keramiksats till Solo Plus. Med de nya keramiksatserna ska det vara möjligt att bara byta skålen. Det gick inte på min Solo Plus från -84. Kolla om skålen sitter löst. I så fall kan man bara beställa en ny skål. Borde vara billigare.
Skålen sitter alltid löst, skillnaden mellan ny och gammal keramik är att den nya har själva hålet (i rostret) bytbart.

Lite sprickor är helt normalt och inget att oroa sig för. Keramiken är armerad och håller ihop trots sprickor. Skålen byter man när den har blivit för kort. Den blir kortare alteftersom den slits.
 
Tack för alla svar!
Tycker nästan dock att den här skålen ska gå att reklamera. Jag har ju bara
använt pannan i 2.5 månader.
Bifogar bild
 
  • Sprickor (5).JPG
Försök få en ny, men byt inte förrän det behövs. Den där går nog många år till.
 
Var i kontakt med Baxi idag och dom skulle skicka en ny skål direkt!!
Måste berömma killarna på Baxi, dom är alltid hjälpsamma och trevliga när ringer eller mailar.
Nu när jag ringde om sprickan var det inga disskusioner dom skulle ersätta den direkt. Tala om bra kundbemötande!!

Som ordspråket säger:"En nöjd kund berättar det åt 10 personer, en missnöjd åt 100"

Tack för tipset Matss. Kanske kör ett tag till med dan gamla...
 
Matss skrev:
Skålen sitter alltid löst, skillnaden mellan ny och gammal keramik är att den nya har själva hålet (i rostret) bytbart.

Lite sprickor är helt normalt och inget att oroa sig för. Keramiken är armerad och håller ihop trots sprickor. Skålen byter man när den har blivit för kort. Den blir kortare alteftersom den slits.
Enligt uppgift från BAXI (och av egen erfarenhet) sitter skålen fast på äldre keramiksatser. Pannan är från -92. Detta gjorde att jag var tvungen att köpa en helt ny komplett keramiksats. Det var omöjligt att endast byta skålen. I den nya satsen som jag köpt sitter skålen löst och det är dessutom möjligt att byta keramiken i hålet. Om du Matss har en annan erfarenhet vore det intressant att ta del av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.