Köpte mitt första hus och har dålig koll på huskonstruktion osv.
Har nu bott i detta sutteränghus i 2.5år och upptäckte nyligen stora sprickor i husgrunden (se bild).
Det märktes när det börja komma in regn i källaren och då tog jag bort lite plantering på utsidan.

Frågorna är många men är det någon vänlig själ som kan tipsa om vad man kan göra.
Känns även som detta är ett dolt fel man kan ta säljaren på?
 
  • Sprickor i betonggrund till sutteränghus med tegelfasad ovanför och lite vegetation nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Det där ser ut som putsen har spruckit, du kan lika gärna peta bort det lösa direkt för att se efter.
Sen har man inte planteringar mot husgrunder, det binder fukt mot huset och troligen därför har putsen spruckit.
Jag vill ju inte vara sån, men det är lika försumligt att ha planteringar mot husgrunden som att inte gräva ur och rensa hängrännorna, och i detta fall kan det vara stopp i stuprören/vattenavledningen som gör marken extra fuktig.
Så börja med att rensa hängrännor och kontrollera att det inte är stopp någonstan i avrinningen från taket.
Sen kan det vara läge att undersöka dräneringen och se hur den fungerar, när var det dränerat sist?
Och gräv bort planteringarna kring huset direkt och inspektera allt du kan.
Och, nej det där felet är inte dolt, glöm det.
Men jag får välkomna dig till husägandets underbara värld.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det där ser ut som putsen har spruckit, du kan lika gärna peta bort det lösa direkt för att se efter.
Sen har man inte planteringar mot husgrunder, det binder fukt mot huset och troligen därför har putsen spruckit.
Jag vill ju inte vara sån, men det är lika försumligt att ha planteringar mot husgrunden som att inte gräva ur och rensa hängrännorna, och i detta fall kan det vara stopp i stuprören/vattenavledningen som gör marken extra fuktig.
Så börja med att rensa hängrännor och kontrollera att det inte är stopp någonstan i avrinningen från taket.
Sen kan det vara läge att undersöka dräneringen och se hur den fungerar, när var det dränerat sist?
Och gräv bort planteringarna kring huset direkt och inspektera allt du kan.
Och, nej det där felet är inte dolt, glöm det.
Men jag får välkomna dig till husägandets underbara värld.
Tack för snabbt svar, märks man är grön inom detta va

Planen var att gräva ut hela sluttningen till våren för att få bort planteringen intill huset och fylla upp med makadam eller liknande samt sätta upp typ en platonmatta.
Men då är det med andra ord bara att börja med att gräva ut allt nu sen hacka ner putsen för och se hur det ser ut undertill?
 
B Bulasoprano skrev:
Tack för snabbt svar, märks man är grön inom detta va

Planen var att gräva ut hela sluttningen till våren för att få bort planteringen intill huset och fylla upp med makadam eller liknande samt sätta upp typ en platonmatta.
Men då är det med andra ord bara att börja med att gräva ut allt nu sen hacka ner putsen för och se hur det ser ut undertill?
Börja med att undersöka var vattnet kommer ifrån, om det är stopp i avrinningen etc, sen kan du gräva.

Kämpa :)
 
B Bulasoprano skrev:
Tack för snabbt svar, märks man är grön inom detta va

Planen var att gräva ut hela sluttningen till våren för att få bort planteringen intill huset och fylla upp med makadam eller liknande samt sätta upp typ en platonmatta.
Men då är det med andra ord bara att börja med att gräva ut allt nu sen hacka ner putsen för och se hur det ser ut undertill?
hur gick det för dig? Har lite liknande problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.