Vi renoverade köket tidigare i år och lät en kakelfirma sätta nytt kakel. Ser ut att vara väl gjort men idag upptäckte jag en vertikal spricka som sträcker sig över tre rader, i en platta är sprickan bara en centimeter från dess kant. Jag har inte sett sprickorna innan och tror att det uppkommit senaste veckan, tänkte först att nån slagit i stekgrytan men då skulle det ju inte täcka tre rader.
Bakom är det murstock som inte används till annat än ventilation. Längre bort övergår murstocken till reglad vägg med gips, hade ju kunnat köpa det om det var just där...
Nån som har nån teori om varför det blivit så här? Kan jag misstänka att firman gjort ett dåligt jobb?
Är det stort jobb för firman att byta plattorna?

Närbild på vitt kakel i kök med en vertikal spricka över tre rader av plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att svara på men kanske ojämnt underlag så de inte fått bra täckning bakom plattorna.

Bättre att bara byta dem och inte spekulera så mycket för man blir bara gråhårig då. :p;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Svårt att svara på men kanske ojämnt underlag så de inte fått bra täckning bakom plattorna.

Bättre att bara byta dem och inte spekulera så mycket för man blir bara gråhårig då. :p;)
Nä, gråhårig vill man ju inte bli! ;-)

Tänkte mest kolla om någon var helt övertygad om att det var slarv, i så fall har jag lite bättre förhandlingsläge när jag kontaktar hantverkaren.
 
A aweste00 skrev:
Nä, gråhårig vill man ju inte bli! ;-)

Tänkte mest kolla om någon var helt övertygad om att det var slarv, i så fall har jag lite bättre förhandlingsläge när jag kontaktar hantverkaren.
Oftast inte möjligt att förutsäga innan man river bort.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Lite mysko ..

Har inte världens största erfarenhet av kakel/klinker men min erfarenhet av den .. säger att underlaget kan vara hur kasst som helst (ojämnt, sakna bitar, vara sprucket, för mycket ”lim” för lite ”lim”) och det sitter bra ändå..

Och när det väl händer nått bakom/med väggen.. så brukar helt klart fogarna dels sig först.. så att sprickan snarare följer fogarna :thinking:

Har nog aldrig varit med om att tre raderfår en spricka sådär.. FÖRUTOM vid ”yttre påverkan” .. (att man råkat banka in nått)

Hade sprickan synts lite bättre kanske man kunde se om de tryckts in eller ut ..(men ser tyvärr inte det nu).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.