Hej, undrar ffa vad man kan kräva för åtgärd fr motpartens sida?
Saken är den att plattan för carport med förråd gjöts fre 17/8 (en varm dag) varpå den aldrig avkyldes, med ex.vis vatten.. På mån hade sprickor med 1/2 till 1 m mellanrum uppkommit härs och tvärs. Som jag ser det ett allvarligt fel, då plattan kommer bli utsatt för väder och vind och det kan bli skador med frostsprängningar och ev "rostsprängningar" (om det löper ner till armeringen) med tiden. Vill inte vänta till någon slutbesiktning då de kanske hunnit bygga in problemen (förrådet ovanför) än mer..

Kan det behandlas el lagas på något sätt?
Bör man inte begära en besiktning tillsammans m den som är kvalitetsansvarig?
Vad för åtgärd kan man förvänta sig och kräva?

Tackar på förhand!
 
  • Ny5895.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny5897.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har faktiskt fått för mig att den typen av sprickor (som uppstår när betongen krymper) är omöjliga att helt bli av med om man inte lägger in en rörelsefog?

Vattenbegjutning har väl mera med ythårdhet att göra och påverkar vad jag vet inte sprickbildningen.
 
MathiasS skrev:
Jag har faktiskt fått för mig att den typen av sprickor (som uppstår när betongen krymper) är omöjliga att helt bli av med om man inte lägger in en rörelsefog?
Hur skall en sådan fog se ut? Menar du att man delar upp plattan i mindre bitar och låter exempelvis en tunn skiva XPS (stående på högkant) ta upp betongens rörelser?
 
Har ingen egen erfarenhet av detta men jag har sett att man helt enkelt försvagar betongen genom att göra ett litet spår (ta en tumstock eller vad som och dra tvärs över golvet) i den innan den brunnit sig hård - detta kan man tex göra där man ska ha en vägg. Sprickan uppstår då i detta spår och det är enkelt att täta detta i efterhand och sedan ställa väggen på...
 
koffa skrev:
Krympsprickor uppstår ca 1-5 månader efter gjutningen.
De brukar bara uppstå vid spännvidder över 8 meter.
Detta är plastiska krynpsprickor och uppstår från några timma till några dygn efter
gjutningen då ytan torkar ut för fort.
Jag ser inte exakt på bilderna men jag tycker de har ett oregelbundet mönster och då
är defenteivt anledningen att de missa vattning av plattan.
Sprickorna brukar då bli genomgående och är det en konstruktion som utsätts för vatten och frysning
så är det mycket allvarligt. och bör åtgärdas.
Ej haft möjlighet att svara förrän idag, tyvärr.
Sprickorna gick helt oregelbundet med 1/2 till 1 m mellanrum. Blev bekräftat att de hade "glömt" att vattna. De vägrade först att åtgärda förrän slutbesiktning gjorts. Ändrade sig sedan och primade och lade på något slags byggspackel ovanpå. Vi får väl se hur det funkar, är ju besiktning om två år igen...:cool:
 
hoppas att det är någon slags rapid de har lagt.
ibland är det så att det brinner för fort och då har man som gjutare ansvaret att låta beställaren veta att han/hon behöver eftervattna ifall man inte lägger membran av något slag vilket jag kan tycka att de borde ha gjort.
för att stå för hela eftervattningen skulle plattan bli en dyr historia för beställaren. beroende på vädret bör ju plattan vattnas vid behov och det kan vara flera gånger om dagen, så det brukar man få göra själv efter första vattningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.