Har hittat ett hus som jag funderar på att köpa.

Det är ett friliggande 2-planshus, 155m2.

Problemet är att huset är ommålat 2001, men det måste ha varit en dålig kvalite på färgen. Det är småsprickor i färgen på hela fasaden.

Behöver man skrapa hela fasaden för att måla om den? Eller är det bara att måla över med en kvalitetsfärg?

Går det att måla om den till faluröd? (en arbetskamrat sa att det inte går, då måste man byta alla bräder först).

Jag har hört att det är minst jobb med att måla om huset i framtiden om man har faluröd. Stämmer det?

Vad skulle det kosta att anlita en målarfirma som gör jobbet åt mig?
 
  • hus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet?
 
Det stämmer att slamfärg t ex Falu rödfärg inte går att måla ovanpå annan färg, så du skulle behöva byta fasad eller möjligen skrapa bort ALL gammal färg.
Det stämmer att det är mindre jobbigt att måla om ett slamfärgsmålat hus - det är väl i princip bara att borsta av och måla på igen, ingen skrapning och så - men det behöver i gengäld målas om oftare.

Ang första frågan om skrapning och kvalitetsfärg - vad du än ska måla med bör du skrapa bort all löst sittande färg. Precis hur mycket jobb det blir för just dig vet jag inte - det som är sprucket, sitter det löst också?

När det gäller pris passar jag.
 
Hur mycket det kostar om en målarfirma ska göra jobbet beror lite på vad som ska göras och hur mycket grundarbete som behövs. Vill du tex att de ska måla fönster, göra allt förarbete, dvs skrapa osv så drar det iväg. Står dom för skylift/byggställning eller måste du fixa/hyra det själv osv. Jag vet bara att min granne anlita en firma att måla om deras hus i somras. Hon betalade runt 60 000 kr och då gjorde dom också allt förarbete och hade en skylift till de höga gavlarna. Hennes hus var inte jätteslitet så man skrapa inte hela huset trärent direkt, men en del arbete gick åt att få det i ordning innan målning. I priset ingick att de målade huset två gånger + fönsterfoder, hängrännor och stuprör, däremot gjorde dom inget på fönstren. Det huset är ungefär lika stort som ditt, ett tvåvåningshus.

Jag målade själv om mitt hus i somras och höll på från den 1:e maj till mitten av augusti. Jag gjorde visserligen en del annat, tex byte alla foder, hängränor, stuprör samt fick skrapa alla fönster trärena. Mitt hus var väldigt slitet så det tog sin tid och jag fick äran att göra allt själv. Det är ett j....vla skitgöra och inte jättekul alla gånger men när man är klar så är det bara njuta. Jag hade också sprickor här och var i färgen. Beroende på hur de såg ut (hur stora sprickor, hur mycket färgen släppt osv) så slipa jag ner dem lite, ibland så fick jag skrapa trärent en liten bit. Jag skrapa som sagt var inte hela huset trärent. Skulle jag gjort det så skulle jag nog fortfarande hålla på idag. På de ställen där det var väldigt små sprickor som inte släppt från fasaden så måla jag bara över. Än så länge så ser allt ok ut men jag vet ju inte hur det ser ut om ett par år så jag kan inte uttala mig om det är den bästa lösningen. Nu vet jag inte hur slitet detta hus är och hur sprickorna ser ut men oavsett så räkna med att det tar tid att måla om.......Om du nu köper huset så försök att dra ihop ett gäng kompisar som hjälper till så går det fortare och blir lite roligare och du sparar många sköna slantar.
 
Tack för svaret Farzan.

"det som är sprucket, sitter det löst också?"

Det vet jag inte. Jag synade tyvärr inte det så noga. Såg bara att det var småsprickor över hela färgen. Men jag tyckte inte att det såg ut som det släppt från träet.

Då blir det allstå inte faluröd.



Tack för svaret Pyttsan.

Usch, det lät jobbigt att offra hela sommaren på att måla. Det skulle vara skönt att få leja bort det så man får sommaren fri.
Få se om jag kan få ihop ett gäng som vill hjälpa mig att måla. Det skulle vara det bästa (för plånboken).

Fast om man köper ett hos för 2.2miljoner så känns inte ca 50000kr extra som en så stor skillnad.


Fast om jag flyttar in i sommar så kan man säkert vänta tills nästa sommar innan man målar om. Då har jag gott om tid att fundera hur jag ska göra.
 
I
Anledningen till att det är sprickor i färgskiktets yta kan vara att det inte är samma typ av färg underst som överst. Då uppkommer krackelering som leder till sprickor. Orsaken är att den sist påförda färgen har en annan utvidgningsförmåga än den första p.g.a. att den bas som färgen är tillverkad på inte är densamma. Är det t.ex. vattenbaserad färg i den undre och man målat med lösningsmedelsbaserad färg (t.ex. olje-, oljealkydfärg) över så spricker den sista ofelbart. Tvärtom går bättre. Men bäst är att måla med samma typ av färg som den första.

Måla med slamfärg (faluröd) går bara på rent virke med sågad yta som är obehandlad eller förut målat med slamfärg. Det är alltså inte lönt att försöka måla med Falu rödfärg på en hyvlad panel. Den fäster inte.

Vad du kan göra för att få iordning på fasaden är att sätta ställning runt hela huset och hyra en sandblästringsutrustning och blåsa rent från all färg ner till träet. Ytan blir dock för slät för slamfärg. Men det går snabbare än att stå och skrapa med skrapa för hand och slutresultatet blir bättre m.t.p återkommande målningsunderhåll.
________________
Byggaren
 
Tack för svaret Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.