Hej hoppas någon där ute kan hjälpa mig med lite funderingar!

Vi har skaffat en källarlokal vi ska städa och renovera om till kontor. Lokalen har målade betongväggar och klinkergolv. Väggarna ser fina ut förutom spricka i hörnet i ett rum och färg som lossnat uppe vid taket i ett annat.

1: Vi vill grovstäda. Kan man moppa golvet som vanligt nära väggarna utan att vara rädd för fuktskador? Och HUR förbereder/rengör jag väggen inför målning? Måste man rengöra väggen? (Vi tänkte framförallt måla En av väggarna som är grå till vit och ordna sprickor)

2: Kan jag använda spackel för att fylla igen sprickorna/ojämnheter och sedan måla över? Vilken sorts spackel behöver jag använda?
Källarlokal med målade betongväggar, tomma trähyllor och klinkergolv, spricka i hörnet nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3: KAN man måla på såna isolerade rör? (Som på bilden) Isåfall behövs det en speciell sorts färg?

Jag är oerhört tacksam för svar på mina frågor och även andra tips och trix ni kan ha

Ps. Vi har köpt en avfuktare.
Tack!
/Elin
 
  • Källarlokal med betongväggar och klinkergolv, synliga isolerade rör längs väggen och elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarlokal med klinkergolv och vita målade betongväggar med synlig spricka i hörnet samt isolerade rör längs taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla upp vilken färg väggarna är målade med idag innan du köper färg. Källar väggarna bör inte lagas med spackel, för små jobb funkar husfix bra. De grå rören blir svåra att få snygga vid målning.
 
  • Gilla
ElinFors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.