Hej,
Mitt hus är byggd på EW-Element i källarytterväggar. Huset är byggd i 80 talets.
Konstruktionsfel är inte åtgärdat än. Letar erfarna personer som hade träffat samma problem, byggare och ägare.
Har hittat få diskussionsgrupper på nätet. Men har inte hittat någon att prata som verkligen vet vad ska man göra.
I år upptäckte jag sprickor i betongen på ew-grunden och det känns allvarligt.
Firma som byggde EWelement "Betong och träprodukter i Bålsta AB" troligen finns inte längre.
Finns det någon som har verkligen byggd bort problemet med ew-element i källarväggar?
Jag är väldigt tacksamt för alla råd och tips.
 
Tror vi behöver mer info om vad för exakt problem du har och hur din konstruktion ser ut.
Lite bilder kanske är på sin plats med
 
Problemet med EW-element i källarväggar är att om du får fuktinträngning kommer de tryckimpregnerade reglarna att börja lukta och avge dåliga ämnen.

Sprickorna du pratar om kan vara mer eller mindre allvarliga. Om de bara är på ytan påverkar de inte fukten och är endast kosmetiska, om de är genomgående är det värre men kan tätas precis som skarvarna mellan elementen.

Dock kan man få fuktproblem utan sprickor också då betong tar till sig fukt i sig självt. Viktigare är då skicket på husets dräneringen. När är denna gjord senast och hur?

Det finns de som byggt bort problemet genom att helt riva ut källaren, tagit bort träreglarna och ersatt med stålreglar, ofta även bilat ut golvet och isolerat under. Detta är självklart mycket kostsamt.

Det finns även lösningar där man ventilerar väggarna och ev golvet vilket såklart blir enklare.
 
Tack för ala svar.
Jag kommer göra och lägga bilderna på kvällen.
Jag köpte huset för 13 års sedan. Det är fortfarande den ursprungligt dränering som är gjort.
Jag räknar att dränering det är den första som behövs,
Det känns inte dåligt lukt inne. För närmaste helgen planerar jag att öppna en vägg inifrån för att kolla fukt och sprickor.
Själv föredrar jag att byta träreglar mot nåt annat. Speciellt att om man kommer redan ta bort marktrycket från väggar då det skulle passa att göra träreglar byte också.
Kommer stålreglar klara att bära huset? Tänkte om armerat betongstolpar gjutna på plats istället (?)
Men jag behöver nån som VET.
 
Om det är småsprickor ska det inte vara någon fara, det är reglarna och syllen som är bärande.
Jag stämpade upp huset och rev ut samtliga reglar i källaren för dom gav ifrån sig en frän lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.