Hej!

Vi håller på att bygga ett hus med ett större husföretag i Skåne. När vi var på byggplatsen idag så såg vi att betongplattan till just vårt hus var ansatt med klart fler sprickor än övriga betongplattor. Har bifogat några bilder på sprickor (samt hur det såg utan innan betongen gjöts). Är detta ett problem för tex hållfasthet (och framtida risker för sättningar) eller fuktvandring?

Vi kan mycket lite om detta ämne varför vi vore mycket tacksamma för svar!
 
  • Sprickor 1.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor 2.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor 3.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor 4.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering + armering 1.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering + armering 2.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oroa dig inte. Så länge det är fråga om en bostadsplatta med golvvärme (som det ser ut att vara) så kommer inte sprickorna att påverka någonting. Hade det varit ett garagegolv hade det varit betydligt allvarligare men en husplatta hålls ju både varm och torr och utsätts inte för några kloridangrepp så där händer inget med betongen trots sprickorna.
 
Hej Henrik!

Ett stort tack för ditt svar!
 
Tyresö
Rent juridiskt har du rätt att ställa till ett hel..te för gjutarfirman och kräva att dom flytspacklar ytan. Men jag avråder dej att göra det eftersom spickorna bara är kosmetiska och ska täckas över med golv.
Däremot ska du inte acceptera ett sånt resultat om det ska vara naken synlig platta, garage etc.
 
Är inte torr-/torksprickor mer regel än undantag?
 
C
Macki skrev:
Är inte torr-/torksprickor mer regel än undantag?
Jo, fast kanske inte riktigt sådär mycket.

Jag måste skryta lite: Min garageplatta som jag och grannen gjöt själva har inte en enda spricka, och det har ändå gått ett år nu. :) Dock en massa frostsprängningar efter att ha ställt bilar på den i vintras; ingen talade om för mig att det var olämpligt...
 
Tyresö
cheetah1 skrev:
Jo, fast kanske inte riktigt sådär mycket.

Jag måste skryta lite: Min garageplatta som jag och grannen gjöt själva har inte en enda spricka, och det har ändå gått ett år nu. :) Dock en massa frostsprängningar efter att ha ställt bilar på den i vintras; ingen talade om för mig att det var olämpligt...
Jag tror du blandar ihop begreppen om sprickor i betong. Att din garageplatta inte har någon spricka, beror på att du har sett till att hålla betongen fuktig under härdningstiden (7 - 10 dagar) och om man får en spricka i betongen efter det, beror det på att marken under rört sej och spräckt hela betongplattan (dåligt markarbete). Sprickorna på bilden uppkommer för att vattnet i betongen har torkat ut för snabbt under härdningstiden (slarv med inplastning/plasten har blåst av etc.). Dom sprickorna är ytterst sällan mer än 1 cm djupa, vilket inte påverkar hållfastheten. Om du redan efter ett år har frostsprängningar, beror det på att du ett för lågt k-värde i betongen dvs. du har snålat med cementen när du blandade betongen, och då hjälper inte ens luftpormedel som motkompensation i betongblandningen.

Själv skulle jag vilja ha ett naket "blåglättat" betonggolv, som är lackat och fullt med råa grova krympsprickor, i hallen. Tror säkert att dom flesta tycker som min fru: "Den här branschen har verkligen skadat dej"! Det är supersnyggt som hallgolv, såg det på ett jobb hos en privatkund som var inredningsdesigner.
- Och eftersom det är min fru som bestämmer här hemma - ingen betong i hallen!
 
C
Vi vattnade plattan i ca 2 dygn. Mitt i sommaren dessutom med strålande sol.

Jag har knappast blandat betongen själv. SKB från FB rör det sig om, och det visade sig vara olämpligt att ställa skitiga bilhjul på en blöt betongplatta i minusgrader helt enkelt, antagligen som du sa har det att göra med avsaknaden av luftporer.

Jag har för avsikt att lösa det med en omgång industrispackel applicerat av lämpligt proffs. Tänkte passa på att gjuta in slingor samtidigt, då vi hoppade över detta när vi gjöt plattan.
 
Tyresö
cheetah1 skrev:
Vi vattnade plattan i ca 2 dygn. Mitt i sommaren dessutom med strålande sol.

Jag har knappast blandat betongen själv. SKB från FB rör det sig om, och det visade sig vara olämpligt att ställa skitiga bilhjul på en blöt betongplatta i minusgrader helt enkelt, antagligen som du sa har det att göra med avsaknaden av luftporer.

Jag har för avsikt att lösa det med en omgång industrispackel applicerat av lämpligt proffs. Tänkte passa på att gjuta in slingor samtidigt, då vi hoppade över detta när vi gjöt plattan.
Även om du inte har luftpormedel i betongen, så ska den inte frysspricka 1:a 2:a och 3:e året! Jag har inget bevis, men jag är väl insatt i betongbranschen och min magkänsla säger mej att du har fått en separerad SKB som pga. det inte har fullgod hållfashet. SKB-betong ligger precis på den hårfina gränsen att separera, och det räcker att det regnade kvällen innan och chauffören glömmer veva ut regnvattnet (mycket vanligt) innan han/hon "backar under blandaren". Dom 10 - 30 litrar regnvatten som finns i burken, räcker för att separera en SKB. Eller om chauffören, lasset innan har "sköljt ner vingarna" och inte vevat ut dom 10 - 20 litrarna vatten innan han/hon lastar en SKB. Då är det också bara sopor som levereras till kunden. Det är pga dom riskmomenten som jag inte vill befatta mej med SKB-betong till mina kunder. Det går att ta ur en borrkärna ur din betongplatta och lämna in den för analys, då ser dom om betongen var separerad vid leverans + hela sammansättningen på betongblandningen, men då blir det billigare att gjuta en ny platta.

Jag har som sagt inga bevis, utan går på magkänslan. Det finns säkert fler här på forumet, som jag önskar kan lufta sina funderingar och erfarenheter i ämnet. Det kan bli en intressant diskussion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.