Hej!

Vi håller på att bygga ett hus med ett större husföretag i Skåne. När vi var på byggplatsen idag så såg vi att betongplattan till just vårt hus var ansatt med klart fler sprickor än övriga betongplattor. Har bifogat några bilder på sprickor (samt hur det såg utan innan betongen gjöts). Är detta ett problem för tex hållfasthet (och framtida risker för sättningar) eller fuktvandring?

Vi kan mycket lite om detta ämne varför vi vore mycket tacksamma för svar!
 
  • Sprickor 1.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor 2.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor 3.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor 4.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering + armering 1.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering + armering 2.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Om ett betonggolv har torkat lite för snabbt, dvs utan att ha fått extra fukt tillfört under torktiden, då kan det uppstå sprickor... Dessa brukar kunna gå ihop om man fortsätter att väta... (Obs ej låta betongen bada i vatten)
Som regel brukar det bara vara dom översta centimetrarna som spricker, dvs ytlagret...

Om ni är osäkra så be er besiktningsman komma ut och kolla på det innan det blir för mycket överbyggt..
 
Hej "Milkshaken"!

Ett stort tack för ditt svar!
Ska höra med besiktningsmannen om han har tid att titta på bygget vid ett tillfälle innan slutbesiktningen.
 
Milkshaken
jag har kollat armeringen igen, och jag ser inga som helst fel med den, balkar är som dom ska kantalkar likaså....
Det enda som skulle kunna vara en orsak till kraftigare sprickor, dvs såna som går rakt igenom plattan, det är kraftiga sättningar, men jag utgår ifrån att ni vet vad ni anlägger grunden på för underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.