Hej alla!

Har nyligen blivit husägare och då är de så klart ett måste att bli medlem i detta forum! 😄
Så här kommer mitt första inlägg.

Huset vi äger är ett äldre hus från 1937 med källare och två våningar.
Nyligen så har vi börjat med en rätt omfattande renovering. Jag har rivit upp allt golv på entrevåningen (nästan allt) och märkte att de var rätt så rejäla sprickor i betongen som är själva taket över källaren. Man ser inte sprickorna på taket i källaren för tidigare så har man spacklat igen de, men putsen har börjat släppa på rätt många ställen där själva sprickorna är. Man kan även se att taket under källaren är väldigt ojämnt och följer självaste sprickorna som jag kan se på ovansidan av taket. Taket hålls upp av stålbalkar med en avstånd på ungefär 1m men jag kan inte se att de finns någon armering i själva betongen.....
Renovering, tomrum, träreglar, betonggrund, skräp, nyttjat utrymme, konstruktionsarbete, inomhus, soligt fönster, radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, uppbruten golvkonstruktion med träbjälkar, sprucken betong och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, golv uppbrutet, exponerade bjälkar, sprucken betong, byggavfall, delvis rivet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, exponerade träbjälkar, betonggrund, solljus genom fönster, numrerade bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, golvbjälklag exponerat, träreglar, betongunderlag, byggritning, delvis rivet, renoveringsprojekt i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till min fråga:
Är detta något som går att laga? eller gäller det att riva ner hela skiten och gjuta på nytt? eller eventuellt riva och skippa betongen och regla upp istället?
 
Det enklaste är nog att bara låta det vara.........och framledes bara snygga till det som lossnar och syns på undersidan. Har det inte rasat in helt änså lär det nog stå en mansålder till........
 
Mickey.savastano Mickey.savastano skrev:
Hej alla!

Har nyligen blivit husägare och då är de så klart ett måste att bli medlem i detta forum! 😄
Så här kommer mitt första inlägg.

Huset vi äger är ett äldre hus från 1937 med källare och två våningar.
Nyligen så har vi börjat med en rätt omfattande renovering. Jag har rivit upp allt golv på entrevåningen (nästan allt) och märkte att de var rätt så rejäla sprickor i betongen som är själva taket över källaren. Man ser inte sprickorna på taket i källaren för tidigare så har man spacklat igen de, men putsen har börjat släppa på rätt många ställen där själva sprickorna är. Man kan även se att taket under källaren är väldigt ojämnt och följer självaste sprickorna som jag kan se på ovansidan av taket. Taket hålls upp av stålbalkar med en avstånd på ungefär 1m men jag kan inte se att de finns någon armering i själva betongen.....
[bild][bild][bild][bild][bild]

Så till min fråga:
Är detta något som går att laga? eller gäller det att riva ner hela skiten och gjuta på nytt? eller eventuellt riva och skippa betongen och regla upp istället?
Riv och regla upp, sätt nytt tak. Säkert halm som armering. Gjorde samma sak i vår kåk.
 
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är nog att bara låta det vara.........och framledes bara snygga till det som lossnar och syns på undersidan. Har det inte rasat in helt änså lär det nog stå en mansålder till........
Det enda som skrämmer mig lite med det är att när jag slår lite under i källaren hör man tydligt att de stora bitar som har knäckts. Möjligtvis om jag lägger i betong i sprickorna för att stärka upp det lite.
K Kissapan skrev:
Riv och regla upp, sätt nytt tak. Säkert halm som armering. Gjorde samma sak i vår kåk.
Jag är faktiskt inne på det spåret. Skulle även då kunna lösa problemet nere i källaren att det är väldigt lågt i tak. Det enda jag är orolig för är ifall den betonegen är bärande på något vis? Kanske ska ha ut en konstruktör hit som får titta på det och bedöma.

Har du eventuellt lite bilder på när du gjorde de i din kåk? 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.