Ska tillverka ett bord där bordskivan består av två almplankor 5 cm tjocka, mellan 40 och 42 cm breda och 300 cm långa. På plankorna finns ett par stora kvistar med 5-10 mm djupa sprickor som inte är så praktiskt på ett bord. Funderar på om det är möjligt att fylla sprickorna med glasklar epoxi, vad tror ni?

Almplanka med naturlig ådring och synliga kvistar samt sprickor avsedd för bordskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shellackstänger är säkert bra men epoxi verkar också fungera. Jag har sett några artiklar (antagligen i FWW) där man använt epoxi till detta just på bordsskivor. Googla på "wood cracks epoxy" så hittar du några artiklar och filmer på ämnet.
 
Ja, självklart fungerar epoxi. Fördelarna med schellack överväger dock, enligt mig. Schellack finns i många olika nyanser, lätt att pricka någorlunda rätt i färg. Det är snabbarbetat, hyfsat miljövänligt och lätt att slipa och efterarbeta.. Men epoxi fungerar också, såklart!
 
Epoxi är ett användbart ämne, men det är starkt allergiframkallande, och har man en gång utvecklat epoxiallergi så finns det stor risk att man inte kan vistas i utrymmen där epoxi förekommer.

Det är otroligt viktigt att få rätt blandning så att all epoxi verkligen blir genomhärdad.
Det är också otroligt viktigt att ha skyddsutrustning, framförallt då handskar, så att man inte får något på sig. Tänk också på att även med vinylhandskar så tränger epoxin igenom inom ca 15 min.
 
  • Gilla
Turee och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.