Hej,

Jag har fått sprickor och bubblor i en takgipsskarv och undrar vilka åtgärder som krävs för att få detta bra?

Gipstak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Bambi
 
Det ser ut som om remsan lossnat i skarven om det inte är fukt som gjort att färgen släpper.

Du får skarpa bort lös färg och sen limma fast en pappersremsa med vattenfast vävklister och så spackla, slipa och måla på nytt.
Är det ett gammalt tak så ta med en färgbit till en måleriaffär så kan de blanda till samma färg så behöver du inte måla om hela taket.
Det kommer dock att synas en "fläck" om ljuset faller på men normalt sett blir det inte så störande...
 
Tack för svar

Det är relativt nybyggt och de gjorde fel med takspottarna så gipsskivorna skars av där och sen las ände/ände och spackel när de skulle sätta tillbaka det. Jag tror inte de använde remssa i skarven då de skulle bygga för mycket så det är enbart spacklat och det skulle hålla :)

Det som rest sig är gipsskivans papp som blivit som ett skal och det skrämmer mig lite, hur kan det ha skett?

Mvh
Bambi
 
Nä, det är ju helt fel. Det kan aldrig hålla utan remsa!

När man kapar en gipsskiva så rivs ofta pappret upp lite. Spacklet är ju fuktigt när det läggs på så då kommer det att lösa upp pappret ännu mer och då lossnar biten.
När det sen blir förändringar i luftfuktighet (som nu på våren) så blir det rörelser i materialen i taket och då tydligen tillräckligt för att dessa "pappersbitar" ska resa sig.

De får komma tillbaka, skrapa bort färg och lägga remsor annars kommer snart hela taket att se likadant ut...
 
  • Gilla
Bambi
  • Laddar…
Hej,

Jag tror aldrig de kommer tillbaka och vill inte ta striden då det kan åtgärdas för mindre summor och inte värd den energin en strid tar. Det är tre gipsskivor som är kapade på liknande sätt och bara denna som bubblat sig och det först efter tre år, men kanske först nu rörelsen blev bubbelavgörande? Däremot har alla fått minimal spricka, ca 0,5mm som även finns vid en del vägggipsskarvar, hur fixar man det bäst?

Min funderingar är:
1. bara färg
2. bara elastisk fog
3. sandspackel och färg, men blir det inte fläckigt då om man ska göra det vid varje liten sprick här och var?

Mvh
Bambi
 
Det enda sättet att få det att hålla och bli snyggt är tyvärr att skrapa bort lös färg och spackla på nytt med remsa.

Lägga på latex fog är ju enkelt, billigt och snabbt men inte den snyggaste lösningen. Bara färg fungerar inte, det spricker rätt snart igen tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.