Har ett problem som jag inte vet riktigt hur jag ska tackla....
Ca 130 meter från vårat hus ska en av "de 3 stora" i Sverige på husbyggnad, bygga hyresrätter. De har hållit på i några månader med etablering. för ca 1 månad sedan började de spränga.. På grund av sjukt barn e i princip jag alltid hemma. Jag jobbar inom byggbranchen själv o reagerade på att vibrationerna var väldigt kraftiga och då jag inte fått någon info ringde jag kommunen o frågade o fick till slut tala med platschefen för bygget som berättade att mätare satt uppsatta invid sprängningen o att inga gränsvärden skulle överskridas o att sprängningen snart skulle vara över..

Jag förklarade att jag inte ville gnälla men att jag var orolig över att vibrationerna skulle skada huset då dessa enligt mej var allt annat än normala.
Platschefen ville komma o kolla men jag förklarade att jag inte sett någon skada ..
Sedan dess har de sprängt i ungefär 3 veckors tid. Skulle gissa på runt 30 gånger med kraftiga vibrationer många av dessa gånger. Har lyssnat lite med grannarna varav en bor närmre än oss( det enda hus som står närmre) o de tycker att det vibrerar men upplever inte att de känt samma skakningar som oss. Upptäckte för ca en vecka sedan en spricka mellan vägg och tak inomhus, o har efter lite kontroll upptäckt 2 relativt stora sprickor + flera små i putsen utvändigt som jag inte sett innan. Dessutom ganska mycket små sprickor inomhus mellan vägg o tak.
Ringde platschefen för byggherren som kommer komma förbi och titta någon gång nästa vecka, men skyndade sig att påpeka att det skulle inte bli tal om ersättning då de legat "långt under gränsvärdena"..
Vet inte om plattan står delvis på berg eller nåt men som jag säger " e jag varken grinig gubbe eller lycksökare". lillan har vaknat av sprängningarna, jag har varit uppriktigt orolig att taket ska rasa in några gånger....
Mycket av sprickorna invändigt kan lösas med lite latex. Lite surt e de med putsen utvändigt som e original från 50-talet som jag tänkt måla om som varit i rätt bra skick. Men framförallt e jag orolig över att sprickbildningen ska förvärras på några år......

Har DE fötterna torra bara för att mätarna( som de satt upp precis intill berget-inte vid vårt hus)visar värden inom gränslinjerna... O hur ska jag gå vidare, o vem ska bestämma ev. ersättningsbelopp.
Har ingen lust att gå upp i rätten mot detta företag.....hur ska jag göra?????
 
A
Nu är jag bara lekman, men råkade läsa lite om detta för några år sedan av en händelse, så ta absolut inte det jag skriver som några sanningar...men Jag tror de har *ganska* mycket på fötterna med gränsvärdena. Men möjligen kan mätaren sitta på ett annat berg än det som sträcker sig till ditt hus och då kan värdena som mäts vara lite irrelevanta, men det krävs väl en geologisk undersökning för att ta reda på det misstänker jag.

De måste också sätta upp mätare inom en viss radie tror jag, radien är olika beroende på de geologiska faktorerna och utanför denna radie är sannolikheten för skador väldigt låga och därför behövs det inte mätas tror jag. Men undantag finns alltid såklart.

Sen läste jag en artikeln i en facktidning för länge sedan att om de använder omorderna mätare så mäter dessa vibrationer/accelerationer i några riktningar, men inte alla. Det kan m.a.o. vara så att vibrationer fortplantar sig på annat sätt än vad som omorderna mätare klarar av att känna av. Men ska man dra det till domstol ska det gälla rejäla pengar, med tanke på att risken att förlora alltid finns där.

Det finns standarder om detta med gränsvärden, jag har för mig man hittar en del intressant info på boverkets hemsida. Bland annat: "Svensk Standard SS 460 48 66 ”Vibrationer och stöt – Riktvärden för sprängningsinducerande vibrationer i byggnader”" och SE SS 460 48 60 ”Syneförrättning – Arbetsmetod för besiktning av byggnader och anläggningar i samband med vibrationsalstrande verksamhet
 
Redigerat av moderator:
å ena sidan känns det som jag har lite på fötterna...
puts som setat sedan 1950 "plötsligt" släpper
"vittnen på vibrationerna"
tidig kontakt me kommun o byggare
...men som du skriver brabyggare mätvärdena är OK. min fråga då varför sätter man mätare på hus om de räcker att sätta vid själva sprängstället.???
Har jag rätt o begära dessa mätvärden samt uppgifter om mätutrustning??
Vet att det går en bergsrygg under huset funderar om den ligger i direkt anslutning till plattan o det e de som strulat till det... men e de mitt problem?????
 
Det är viktigt att du dokumenterar.
Fota eventuella sprickor idag! Sedan fotar du när sprängningarna är över.

Se till att det på bild går att se om sprickorna växer, genom att tejpa fast en linjal eller annat brevid.
Ta någon bild med dagens tidning intill, så att ingen hävdar att du manipulerat med datuminställningen.
 
AnneFi
Mina föräldrar och många grannar fick sprickor i husen vid ett bygge i kvarteret.
De fick ingen ersättning eftersom det inte fanns bevis på att skadorna inte var gamla.
När de byggde i kvarteret igen hos mina föräldrar kontaktade mina föräldrar och grannarna företaget innan det drog igång. Företaget skickade då ut en person som dokumenterade hur alla hus såg ur innan för att ha det att jämföra med om klagomål skulle komma in.

Du skulle nog ha låtit honom kolla när han erbjöd sig.
 
Jag tror att första åtgärden är att kontakta bygget. Om det är ett större byggbolag så finns det chans att de faktiskt hanterar frågan objektivt och tar sitt ansvar utan att bråka.

En familj vi känner lite flyktigt fick rätt i Domstol (osäker på om det förlikades, eller faktiskt gick till huvudförhandling). De drabbades av stora putssläpp när Stockholm Vatten sprängde en tunnel i närheten. De ansågs ha huset utanför riskzonen, och motparten som jag inte vet ifall det var entrepenören eller Sthlm vatten hävdade även att putsen var för gammal och av för dålig kvalitet om den skadades av de vibrationerna. Det var totalt 5 hus i samma kvarter som skadades, jag tror att alla fick ersättning.
 
sprängningarna är klara sen en vecka tillbaka. vi fick ingen info innan alls innan de började spränga. E hemma med hjärtsjuk dotter som e extremt infektionskänslig just den här säsongen o e inte översugen på att ett gäng byggare/sprängare skulle komma o springa inomhus.
Samtidigt hade de sprängt några dagar då, men jag vet inte om sprickorna fanns då redan. Jag har ju redan kontaktad byggarn. Platschefen kommer själv nästa vecka för att titta....de kommer statiskt hävda "sprängninarna ligger innom gränsvärdena". Vad ska jag säga då, jag kan ju inte bevis i och med att jag inte har några bilder innan.....
 
Du kanske har vittnen på hur det såg ut. Jag tror att en erfaren besiktningsman i någon mån kan se om en spricka är färsk.
 
A
Glöm inte att sprängarens besiktningsman betalas av sprängaren för att i största möjligaste mån jobba för att hålla sprängaren skadelös.
 
Besiktningsmannen betalas av byggherren. Sprängaren hänvisar alla krav som reses till ansvarig för byggarbetsplatsen vilket oftast är byggherren eller totalentreprenören. Det blir då besiktningsmannens uppgift tillsammans med alla inblandade parter inklusive försäkringsbolag som ska avgöra om sprängaren varit oaktsam i sitt arbete.

Om utfallet blir att sprängaren varit oaktsam är det fortfarande byggherren eller totalentreprenören som blir skadeståndsskyldig till den som farit illa. Sen får sprängaren och byggherren göra upp om ersättning sins emellan.

Så gå på byggherren direkt. Kontakta ditt försäkringsbolag först och be om experthjälp från dem. Var inte ensam med en arbetsledare från byggföretaget som gör en "låtsasbesiktning".

Efter 10 år i ett av sveriges största byggbolag så vet jag att de kör över alla kravställare om de kan. Visa på en gång att du menar allvar.
 
Jag kan ha fel, men jag kanske har rätt. För några år sedan skulle jag dela på några alldeles för stora stenar vid fritidshuset. Undersökte lite vad som gällde och fick besked att fastigheter inom 150-200 m radie måste kontrolleras av besiktningsman före och efter sprängning, det fanns 6 fastigheter inom den radien. Jag valde att använda snigeldynamit, inte så billigt men betydligt billigare än att anlita besiktningsman.

Kolla gärna upp om det här gäller rent generellt,om så är fallet, har de gjort besiktning före sprängningen? Om inte så ....
 
I dag är det 50 meter till närmaste fastighet som gäller, oftast brukar man ta de fastigheter som kan anses ligga inom en rimlig riskzon, men 50 meter är det krav som gäller.

Det kan i och för sig kanske variera efter hur stora mängder som ska sprängas och hur stora salvor man vill använda.
 
det var ruggigt dålig info innan. inte ens ett flygblad i brevlådan (vilket vi fick då de sprängde på mer än det dubbla avståndet i julas.. de verkar lite att de kan göra som de vill.... vet att de har skyldigheter 50-100 beroende på om hus står på mackadam, berg eller lera...
har kontaktat försäkringsbolag, de sa anmäl hos byggherren. Hur mycket hjälp kan jag förvänta mig av dem???
Måste jag betala o anlita besiktningsman för att göra bedömning??....
 
Kräv att dom sätter upp en mätare på din grund så är det ju enkelt att se om det vibrerar mer än det får göra.
 
de har sprängt klart...... låter kanske lite korkat nu, men tycker jag har signalerat åt dom rätt tydligt tidigare men de har ju hela tiden sagt att deras mätare vid spränghålet ska räcka o att de legat som hon sa "långt under tillåten nivå".
Frågan e bara hur jag ska bemöta detta nu?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.