Vi håller på att riva ner tapetet och måla om alla väggar vid övervåningen. Nar vi har rivet tapetet på insidan av ytterväggarna visade de sig som någon typ av slät trä panel istället för gips. Det fanns ojämnheter mellan skivorna då behövde jag spackla runt fönstren för att skapa en jämn yta. Nu att det är färdigt och vi har målat om helt kommer dessa nya sprickor vid fönsterhörn samt på fogar mellan skivorna. Hur undvikar jag dessa med andra rum? Behövde jag använda en särskild spackel som är mer flexibel? Grundmåla förre spackling för att spackeln höll fastare?
 
  • Nyrenoverad vägg med nymålade fönsterkarmar som visar sprickor nära hörnen och på skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vägg med synliga sprickor vid fönsterhörn och mellan fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad vägg med synlig spricka i ett hörn nära fönster där spackel använts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad vägg med sprickor vid fönsterhörn och fogar på träpanel efter spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd pappersremsa i spacklet för att undvika sprickor.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Använd pappersremsa i spacklet för att undvika sprickor.

/Höghus
Jag trodde pappersremsa var bara till gips väggar. Går det även med trä? Menar det att jag även borde lägga remsor på 45 vinkel vid fönsterhörn?
 
Kan fungera med pappremsor, men med trämaterial är risken att även remsonarna kommer att spricka.
Har inte själv använt det, men det finns renoveringstapet t.ex. Easy cover som används när man inte vill bredspackla, men vet inte hur stark den är. Och din vägg ser ut som ett "lapptäcke" med olika skivskarvar utifrån sprickorna. Så den skulle kanske behöva något stabilare.
Själv har jag satt renoveringsgips på några väggar för att slippa sprickor där det varit skivor av trämaterial.
 
Nu vet jag inte hur mycket du behövde spackla men är det bara en liten sträng så använd latexfog på nästa ställe för det är flexibelt.
Annars i med en pappremsa och gipsspackel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.