Hej

Jag har fått lära mig en gammal sanning om att rum som är gipsade+spacklade+målade behöver vara uppvärma på vintern (5+, gärna 10) för att det inte ska spricka mellan gipsskivorna.

Är detta en sanning även med moderna material?

Orsaken till att jag frågar:

I våras började vårt garage ta form och vi monterade garageportar och spacklade och målade taket.
Detta var i mars. Medan vi målade höll vi 15+ i garaget, men det har stått kallt sedan dess, med minusgrader. Inget har hänt med våra skivor. Det har väl inte varit jättekallt sedan mars, men nog har det varit någon minusgrad, framförallt då och kanske även nu på senare tid.

Men det viktiga är, i somras har vi färdigställt uterummet som är färdigmålat och väldigt klart. Där har vi inte fått igång värmen än, som är ett par veckor bort. Det vore sjukt tråkigt om det skulle börja spricka upp nu. Det vore en smärre tragedi tror jag.

Kanske får vi ställa ut någon temporär uppvärmning tills vidare, men det är lite surt då inte isoleringen är på plats än heller, men snart så :)
 
Vet ej men jag vet att om du byggt med trästomme då rör sig träet vid temp-diffar och vid olika fuktkvoter, detta kan göra att gipsfogar i tak spricker. använder man pappersremsa minskar risken men för att vara fullgarderad bör man även köra med microlit e.d.
 
Aha, det är trärörelsen som är orsaken alltså? Det låter ju rimligt.
 
tobbew skrev:
Aha, det är trärörelsen som är orsaken alltså? Det låter ju rimligt.
Yup. Det är framförallt temperatur över tid som är bra att hålla i åtanke. Har en bekant som "testade" detta ofrivilligt genom att ställa in ett värmeelement i sin djupfrusna lilla stuga. Fick upp innertemperaturen med nästan 20 grader över natt... och sen såg det nästan ut som om det hade varit jordbävning på tomten.

Så, ska du dra på värmen så börja redan nu och öka försiktigt över ett par veckor.
 
tack för det, då får man starta sin uppvärmning försiktigt! Det hade jag aldrig kommit på att tänka själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.